رونق سفر و توسعه گردشگری با ۲ روزه شدن تعطیلات آخر هفته/ پنج‌شنبه یا شنبه؟ مساله این است!

موضوع افزایش تعطیلات آخر هفته مدتی است که به موضوع داغ در بین رسانه‌ها تبدیل شده و دولت و مجلس مصمم هستند تا تعطیلات رسمی آخر هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد.

میراث آریا: در حال حاضر تعطیلات رسمی آخر هفته در ایران یک روز و آن هم روز جمعه است، با این حال کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش تعطیلات روزهای آخر هفته می‌تواند علاوه بر افزایش بهره‌وری، کاهش آلودگی هوا و ترافیک، نشاط اجتماعی، تقویت دورهمی‌ها خانواگی و ... منجر به توسعه سفر و رونق گردشگری نیز شود.

روزهای کاری هفته و تعطیلات پایان هفته با توجه به شغل افراد و فرهنگ حاکم بر کشورهای مختلف، متفاوت است. در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه یا شنبه است و روز پایانی هفته یا دو روز پایانی هفته به اوقات فراغت و انجام کارهای شخصی اختصاص پیدا می‌کند. در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است.

بررسی‌های انجام شده نشان داده‌ است که میزان بهره‌وری کشورها با ساعت کار نسبت معکوس دارد.

پیشنهاد سازمان جهانی کار ۴ روز کار در هفته

افزایش تعطیلات می‌تواند در برخی موارد از هزینه‌های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارایی روزهای دیگر را بالا ببرد. به‌عنوان‌مثال، برآورد شده‌ است که تعطیلی یک روز می‌تواند از برخی هزینه‌های غیرمستقیم مثل آلودگی در کلان‌شهرها نیز بکاهد.

کشورهای دنیا همزمان بسوی افزایش لذت از کار کردن و کاهش ساعت کار به منظور لذت بردن از زندگی پیش می‌روند.

شاید برای همین است که سازمان جهانی کار در تازه‌ترین گزارش خود با طرح مباحثی پیرامون لزوم کم کردن روزهای کاری هفته، با طرح ۵ دلیل برای لزوم کاهش روزهای کاری هفته به ۴ روز، اعلام کرده‌ است، که کار زیاد باعث بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات گوارشی و اسکلتی و همچنین از بین رفتن شادی و رضایت از زندگی می‌شود.

بررسی افزایش تعطیلات آخر هفته در ایران

در اواخر سال ۱۴۰۱، دولت مصوب کرد تا لایحه‌ای برای مجلس شورای اسلامی ارسال شود که مطابق آن تعطیلات پایان هفته برای تمام شهرستان‌های کشور مشابه تهران به دو روز افزایش پیدا کند.

کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و بر اساس ماده واحده آن ساعت اداری باید کم شود. در حال حاضر ساعت کاری در طول هفته ۴۴ ساعت است که دولت در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته آورده که ساعت کاری در طول هفته به ۴۰ ساعت کاهش یابد.

تعطیلات ایران بیش‌تر از سایر کشورها نیست

در این میان برخی از افراد به این مسئله اعتراض دارند که تعطیلات در ایران زیاد است برای همین افزایش تعطیلات رسمی به دو روز در هفته انتخاب صحیحی نیست؛ اما با نگاهی به آمار تعطیلات رسمی کشورمان متوجه می‌شویم که تعطیلات در ایران نسبت به سیار کشورها بیشتر نیست.

در گزارش اتاق بازرگانی ایران تاکید شده که برخلاف دیدگاه مرسوم در مورد فزونی تعطیلات نسبت به سایر کشورها، مجموع تعداد تعطیلات آخر هفته و مناسبتی کشور، با احتساب ۲۷ روز تعطیلی رسمی و ۵۲ روز تعطیلی روز جمعه، ۷۹ روز می‌شود که بسیار کمتر از میزان تعطیلات در نقاط دیگر دنیا است. چنانچه پنجشنبه‌های در حال حاضر نیمه تعطیل هم تعطیل فرض شده و به این تعداد اضافه شود، مجموع تعطیلات در ایران به ۱۳۱ روز خواهد رسید که تفاوت چندانی با سایر کشورها ندارد. تعداد روزهای تعطیل در اکثر کشورهای جهان بین ۱۱۲ تا ۱۳۴ روز است.

نکته حائز اهمیت این است که افزایش تعطیلات رسمی آخر هفته در حقیقت درخواست دولت نیست بلکه این موضوع درخواست فعالان بخش خصوصی است.

رونق سفر و توسعه گردشگری با ۲ روزه شدن تعطیلات آخر هفته/ پنج‌شنبه یا شنبه؟ مساله این است!

توسعه گردشگری هدف اصلی افزایش تعطیلات آخر هفته است

حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار میراث‌آریا، با اشاره به اهمیت افزایش تعطیلات رسمی آخر هفته می‌گوید: توسعه گردشگری هدف اصلی افزایش تعطیلات آخر هفته است. ضمن این که این مصوبه به نفع نشاط جامعه است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می افزاید: لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات به زودی در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد.

گودرزی ادامه می‌دهد: درباره آخرین وضعیت طرح افزایش تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارکنان، گفت: لایحه اصلاح ماده ۸۳ قانون مدیریت خدمات کشوری برای افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز و ۴ ساعت کاهش کار در هفته بعد از اصلاح اخیر در کمیسیون اجتماعی به‌احتمال زیاد به زودی در دستور جلسات صحن قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: در این لایحه علاوه بر افزایش تعطیلات آخر هفته از یک به دو روز، میزان کار هفتگی از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش می‌یابد که در این شاخص ایران در زمره کشورهای توسعه‌یافته قرار می‌گیرد.

او بیان می‌کند: در دو سده اخیر جنبش‌های کارگری در جهان برای کاهش کار هفتگی و افزایش تعطیلات تلاش زیاد و مستمری داشته‌اند. در این لایحه مجلس و دولت مصمم هستند با افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز و ۴ ساعت کاهش کار در هفته در جهت ارتقاء منزلت کارکنان و تقویت کیفیت کار، حضور بیشتر اعضای خانواده کنار همدیگر و تقویت خانواده‌محوری در جامعه بر اساس ارزش‌های ایرانی و اسلامی و توسعه گردشگری و رفاه اجتماعی هموطنان اقدام کنند.

رونق سفر و توسعه گردشگری با ۲ روزه شدن تعطیلات آخر هفته/ پنج‌شنبه یا شنبه؟ مساله این است!

حمایت از طرح‌هایی با رویکرد افزایش نشاط اجتماعی

علی بابایی‌کارنامی، نماینده سازی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این باره به خبرنگار میراث آریا می گوید: افزایش تعطیلات آخر هفته پیش از پایان دوره یازدهم مجلس نهایی می‌شود و مجلس در این باره از طرح‌هایی با رویکرد افزایش نشاط اجتماعیحماتی خواهد کرد.

نماینده ساری به زمان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن اشاره می‌کند و می‌افزاید: لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی نهایی شده است و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است. پیش‌بینی من این است با توجه به اینکه افزایش تعطیلات آخر هفته به صورت لایحه مطرح است، پیش از پایان دوره یازدهم مجلس بررسی و نهایی خواهد شد.

او با اشاره به موافقت مجلس و دولت با افزایش تعطیلات آخر هفته، تاکید می‌کند: در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز میان مجلس و دولت توافق ضمنی وجود دارد. البته در مورد اینکه روز دوم تعطیلات آخر هفته پنج‌شنبه باشد یا شنبه بحث‌هایی وجود دارد که در بررسی جزئیات حل خواهد شد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه می‌دهد: لایحه افزایش تعطیلات به دو روز پس از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس مطرح خواهد شد. مجلس یازدهم تا هفتم خردادماه فرصت دارد و بسیاری از کارهای نیمه‌تمام را به سرانجام می‌رساند.

بابایی‌کارنامی در پایان می‌گوید: برخی از موضوعات است که مورد مطالبه مردم است از جمله افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز که باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم از نشاط مردم حمایت کنیم.

رونق سفر و توسعه گردشگری با ۲ روزه شدن تعطیلات آخر هفته/ پنج‌شنبه یا شنبه؟ مساله این است!

اثرات مثبت تعطیلات دو روزه آخر هفته

اما شاید سوالی که مطرح باشد این است که اثرات افزایش تعطیلات آخر هفته چیست؟ مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در گزارشی تاکید کرده که دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته، آثار مثبت بالقوه دیگری را هم شامل رونق گردشگری، کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی به همراه خواهد داشت. اما نگرانی‌هایی هم از سوی بنگاه‌ها و در باب احتمال ایجاد برخی ناهماهنگی‌ها وجود دارد که عمدتاً معطوف به زمان این تعطیلات است، نه صرف وجود یا افزایش آن.

به‌عبارت‌دیگر آنچه در مورد این لایحه اهمیت دارد، روز این تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه بودن آن) است. نگرانی اصلی در این مورد است که اگر تعطیلی دو روز پایانی هفته شامل پنجشنبه و جمعه باشد، با احتساب تعطیلی شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط دنیا، وقفه‌ای چهار روزه در ارتباطات کشور ایجاد می‌شود که زیان اقتصادی ناشی از آن می‌تواند به شدت چشمگیر باشد. به‌نحوی‌که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس، برای کاهش این زیان، در تصمیمی یکپارچه، تعطیلات پایان هفته خود را از پنجشنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند. عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای چهار روز به معنی ایجاد یک اصطکاک بزرگ در بازار و اساساً مانع رشد بازرگانی است.

در مجموع روزهای کاری متفاوت، سبب عدم هماهنگی بین شرکای تجاری و عدم تطبیق در پیگیری کارهای اداری شده و هزینه‌ها را برای کشوری مانند کشور ما که سهم اندکی در تجارت جهانی دارد، بالا می‌برد. با توجه به اینکه به‌واسطه تحریم‌ها، تبادلات تجاری، نقل‌وانتقال پول و مراودات بین کشوری به نسبت قبل بسیار سخت‌تر شده و هزینه‌های ناخواسته‌ای را به فعالان اقتصادی تحمیل کرده است، بنابراین لحاظ این مسئله در تعیین روز دوم تعطیل رسمی کشور بسیار حائز اهمیت می‌شود. با انتقال تعطیلی پنجشنبه به شنبه، وقفه تجاری بین طرفین تجاری به سه روز تقلیل می‌یابد و حداقل تأثیر آن، کاسته شدن از آثار اقتصادی نامطلوب عدم تطابق روزهای کاری در کشور با شرکای تجاری عمده، شامل چین، عراق، ترکیه، امارات، هند و غیره است. به‌غیراز عراق که تعطیلی جمعه و شنبه را دارد، بقیه کشورهای مذکور شنبه و یکشنبه را تعطیل هستند. لذا حفظ امکان ارتباط حداکثری با این کشورها برای ایران که نیاز مبرمی به مراودات جاری تجاری خود برای بقا در بازار جهانی دارد، بسیار حائز اهمیت بوده و مطالبه‌ای جدی از سمت بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101901039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha