نمایشگاه «مشروطه در قاب نیاوران» برگزار می شود

آیین گشایش نمایشگاه «مشروطه در قاب نیاوران» فردا یکشنبه 14 مرداد همزمان با یکصد و دوازدهمین سالروز صدور فرمان مشروطه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این نمایشگاه با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، عکاسخانه شهر، باغ موزه قصر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) و کمیته ملی ایکوم ایران برگزار می شود و با نمایش مجموعه عکس هایی با محوریت مشروطه، به بازخوانی این رویداد تاریخی می پردازد.    

پیدایی و ایدئولوژی مشروطه، قانون اساسی مشروطه و همچنین مطبوعات این دوره تاریخی از جمله موضوعاتی است که در این مراسم به آن پرداخته خواهد شد.

نمایش اسناد و عکس های مربوط به امضای فرمان مشروطیت از مخزن کاخ صاحبقرانیه و عکس هایی از مجموعه داران خصوصی مهدی تمیزی و کامران نجف زاده بخش دیگری از این نمایشگاه است که تا تاریخ 21 مرداد در تالار آبی میزبان علاقه مندان به تاریخ می شود.

همچنین همزمان با این رویداد، نمایشگاه مشروطه به روایت قلم شامل رونمایی از 5 جلد کتاب چاپی از گنجینه موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران با موضوع تاریخ انقلاب مشروطه در موزه کتابخانه و نمایشگاه طنز در مطبوعات مشروطه شامل اسناد طنز در مطبوعات این دوره تاریخی از آرشیو مؤسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان در موزه جهان نما برپا می شود.

یادآور می شود یکصد و دوازده سال پیش در تاریخ 14 مرداد سال 1285 هجری خورشیدی برابر با 14 جمادی الثانی 1324 ه.ق فرمان مشروطیت که در اصل فرمان تشکیل مجلس شورای ملی است با حضور درباریان در قصر صاحبقرانیه به شور گذاشته شد و در تاریخ یاد شده، مظفرالدین شاه قاجار آن را قرائت کرد و به خط احمد قوام السلطنه نوشته شد.

علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه مشروطه در قاب نیاوران در تالار آبی می توانند از 15 تا 21 مرداد و نمایشگاه های موزه جهان نما و کتابخانه سلطنتی از 14 تا 21 مرداد از ساعت 9 تا 18 به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مراجعه نمایند و مجموعه تا ساعت 19 فعال است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397051320

برچسب‌ها