آیين عزاداری حسينيه اعظم زنجان 27 شهريور برگزار می‌شود

آیين عزاداری حسينيه اعظم زنجان، دهمين ميراث معنوي كشور، عصر روز سه شنبه 27 شهريور در زنجان برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، عصر روز هشتم محرم زنجان بزرگترين قربانگاه شيعيان جهان و دومين قربانگاه بزرگ جهان بعد از مناي مكه مكرمه است.

نذورات آیين عزاداري حسينيه اعظم زنجان را در سال گذشته بيش از 10 هزار رأس احشام و 4 ميليارد و 500  ميليون تومان وجه نقد بود كه 2 هزار راس از اين احشام در هنگام برپايي دسته ذبح شدند.

در اين مراسم همه ساله هزاران عزادار حسيني از سراسر كشور و شيعياني از كشورهاي مسلمان در يوم العباس گرد هم مي آيند تا ارادت خود را به اهل بيت در معرض ديد جهانيان قرار دهند.

از ويژگي هاي دسته عزاداري حسنيه اعظم زنجان به سادگي آن مي توان اشاره كرد كه بي هيچ علم و كتلي برپا مي شود و بصورت رسمي از ساعت 13 تا اذان مغرب ادامه دارد.

هم اكنون حسينيه اعظم زنجان با قدمتي 500 ساله در پي اجراي طرح توسعه آن زيربنايي 20 هزار مترمربعي را شامل مي شود و به يك مجموعه فرهنگي، مذهبي، آموزشي ، درماني بدل شده است. كتابخانه، دارالشفا، سالن اجتماعات و صندوق قرض الحسنه از جمله اماكني است كه در طرح توسعه به اين مكان افزوده شده و همه از محل نذورات مردمي بوده كه در اختيار عموم قرار دارد.

اين آیین در 15 ديماه 87  با شماره 10 به عنوان دهمين ميراث معنوي كشور و نخستين گونه از جنبه هاي منحصر به فرد آيين هاي عزاداري به ثبت ملي رسيد.

انتهای پیام/

کد خبر 1397062416

برچسب‌ها