خانه ماپار اهواز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد

سرپرست مدیریت فنی و اجرایی و ناظر ستادی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از بناهای واگذارشده این صندوق در استان خوزستان بازدید کرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره بردای از اماکن فرهنگی تاریخی، خشایار نیکزاد فر سرپرست مدیریت فنی و اجرایی و جابر نوروزی؛ ناظر ستادی صندوق احیا در جریان سفر به استان خوزستان از خانه تاریخی ماپار اهواز، خانه تاریخی محسنی بهبهان، قلعه مدرسه خیرآباد، کاروانسرای افضل، خانه افضل و هتل سرای افضل، خانه مستوفی شوشتر  و سازه های آبی شوشتر که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است  بازدید کرد.

در جریان بازدید از سه بنای واگذار شده صندوق احیا به بخش خصوصی خانه ماپار، خانه محسنی و کاروانسرای افضل که در حال مرمت می باشند با حضور بهره برداران و مشاوران جلساتی برگزار و تصمیماتی در رابطه با مرمت بنا و برنامه زمان بندی عملیات اجرایی مرمت گرفته شد و به بهره برداران ابلاغ شد.

نیکزادفر در این باردید خبر داد: «پس از رفع نواقص و انجام اصلاحات در عملیات اجرایی مرمت، خانه تاریخی ماپار به زودی آماده بهره برداری خواهد شد.»

خانه تاریخی ماپار اهواز از جمله بناهای تاریخی واگذار شده صندوق احیاست که با کاربری فرهنگی، اقامتی، پذیرایی و صنایع دستی با سرمایه بخش خصوصی در حال مرمت است .

در ادامه این سفر هم از خانه مستوفی شوشتر یکی دیگر از بناهای تاریخی واگذار شده صندوق احیاء که هم اکنون در حال ارائه خدمات پذیرایی به گردشگران داخلی و خارجی است بازدید شد.

سرپرست مدیر فنی و اجرایی صندوق احیاء همچنین از روند مرمت کاروانسرای افضل شوشتر که پیشتر توسط صندوق احیاء به بخش خصوصی واگذار شده و بازدید کرد. این کاروانسرا به سبک معماری سنتی بصورت دوره­ ساز بنا گردیده و شامل یک طبقه یا شبستان (زیرزمین) است.

در پایان این سفر سه روز به استان خوزستان خشایار نیکزاد سرپرست مدیر فنی و اجرایی صندوق احیا از خانه تاریخی محسنی بهبهان نیزکه پیشتر  با کاربری فرهنگی، اقامتی، پذیرایی که به بخش خصوصی واگذار شده و در حال مرمت است دیدن کرد.

این خانه تاریخی در گذشته به خانه چهل دری معروف بوده که گمان می‌رود نام آن برگرفته از تعدد درب‌های آن است. خانه محسنی دارای یک زیرزمین است. فضای ورودی آن با تزئینات آجری مزین گشته و دور تا دور حیاط را نیز اتاق‌های بسیار زیبا احاطه کرده است، که سقف آنها به صورت تیرپوش چوبی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397072812

برچسب‌ها