وزارت میراث‌فرهنگی در مسیر تعاملات جهانی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که متولی صنعت گردشگری است در مسیر تعاملات جهانی قرار دارد و تا کنون تحریم‌های ضد ایران را با ابتکارات مدیریتی به خوبی بی‌اثر کرده است.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیلاتی که با اراده وکلای مردم از سازمانی که صرفاً زیر نظر دولت بود و با انتصاب رئیس دولت، رئیس آن انتخاب می‌شد، به وزارتخانه تبدیل شد و با کسب رای اعتماد از مجلس، قدرت و ارتقا پیدا کرد.

نمایندگان مجلس معتقد بودند رفت‌و‌آمد احزاب و گروه‌ها در هر دولتی موجب شده بود سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دستخوش سیاست دولت‌ها باشد، حال آن‌که با رأی اعتماد نمایندگان مجلس به کارنامه دو ساله علی‌اصغر مونسان در 12 شهریور ۱۳۹۸ به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این فرضیه در دولت دوازدهم باطل شد، چرا که عصاره ملت رای به آخرین منصوب رئیس‌جمهوری دادند و این بیانگر این است که دکتر مونسان در دوره کاری خود دستاوردهایی را به ثبت رسانده است که در شرایط سخت کشور توانست عملکردی شایسته باشد و با ابتکار عمل انتخاب رئیس‌جمهوری را مورد تأیید اکثریت نمایندگان مجلس قرار داد.

به گفته موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در مجلس این سازمان با تبدیل به وزارتخانه باید مسیر تعاملات جهانی را با سرعت بپیماید چراکه در بسیاری از کشورها که صنعت گردشگری رکن مهم اقتصادی و فرهنگی محسوب می‌شود، وزارت گردشگری مهم است و با استناد به آمارهای جهانی که گردشگری امروزه رتبه سوم اقتصاد جهان را از آن خود کرده می‌توان به اهمیت وزارتخانه‌ای که در کشور متولی صنعت گردشگری است پی بُرد.

حال باید فهرستی از وزارتخانه‌های گردشگری در پنج قاره تهیه کرد و بر اساس اولویت‌ها و بازار هدف بر آن‌ها متمرکز بود هر چند پیش از این علی‌اصغر مونسان با مشورت گرفتن از جامعه دانشگاهی، ملاک‌هایی را برای توسعه گردشگری کشور فهرست کرده و بر بازارهای هدف گردشگری به ویژه در منطقه ورود کرده است، اما بی‌شک ظرفیت‌های ایران از نظر تاریخ طبیعی و میراث کهن به حدی است که برای جذب هر گردشگری از اقصی نقاط جهان کافی است.

تدبیر ثبت نشدن مهر ورودی و خروجی در گذرنامه گردشگران خارجی در شرایط تحریم از دیگر ابتکارات عمل دکتر مونسان بود که با این روش تحریم‌ها بی‌اثر شد و جذب گردشگر کاهش نیافت. حال در ادامه مسیر و تعاملات پیش رو با کشورهای جهان به‌عنوان وزیر باید در انتظار ارتقای رتبه گردشگری ایران ماند.

*خبرنگار

انتهای پیام/

کد خبر 1398062321

برچسب‌ها