مستندنگاری تاریخ بازار بزرگ زنجان به روایت ادبیات شفاهی

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: «تاریخ بازار بزرگ زنجان به‌روایت ادبیات شفاهی در 257 صفحه گردآوری شد.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند، ظهر امروز، 7 دی‌ماه در زنجان گفت: «گردآوری تاریخ شفاهی بازار بزرگ زنجان اثری ارزشمند است که طی یک سال صورت گرفته و در 257 صفحه تهیه و تنظیم شده است.»

او ادامه داد: «این اثر اطلاعات ارزشمندی در خصوص تاریخ، تجارت، آداب و رسوم، تحولات سیاسی و معماری، ادبیات و... در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.»

ارجمند با اشاره به اینکه اطلاعات به‌دست‌آمده از این تحقیق و پژوهش بسیار ارزشمند است، عنوان کرد: «نحوه اداره بازار، نظام شاگرد و شاگرد پروری، نحوه نظارت بر قیمت و کیفیت اجناس بازار، ثبت معاملات و تضامین معاملاتی، نقش بازاریان در حوادث سیاسی تاریخ معاصر، غذای بازاریان، نحوه قرارگیری بازاریان در مغازه‌ها، اقلیت‌های دینی در بازار و... از جمله مواردی است که این پژوهش به آن می‌پردازد.»

این مسئول در معرفی بازار زنجان بیان کرد: «بازار تاریخی زنجان از شمال به خیابان امام، از شرق به خیابان سعدی جنوبی، از جنوب به خیابان خیام و از غرب به خیابان امیرکبیر  منتهی می‌شود. راسته اصلی بازار زنجان در جهت شرقی و غربی شکل گرفته که در حقیقت هسته اصلی آن محسوب می‌شود.»

ارجمند افزود: «این بازار در سمت شمال و جنوب به راسته‌های کوچک‌تر، سراهای متعدد و بافت مسکونی مجاور بازار خاتمه می‌یابد.»

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه از زمان شکل‌گیری، بازار نقش اساسی در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و ارتباطات استان زنجان و منطقه شمال غرب دارد، بیان کرد: «شهر زنجان در دوره سلجوقی دارای برج و باروی دفاعی بوده و در دوره مغول تخریب شده است. شکل‌گیری شهر جدید نیز از دوره صفویه آغاز می‌شود و در دوره قاجاریه توسعه می‌یابد.»

بازار تاریخی شهر زنجان به دستور آقامحمدخان قاجار ساخته شده و به‌تدریج کامل شده است. این اثر تاریخی ارزشمند به شماره 1440 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139810075

برچسب‌ها