«سرپل‌ذهاب» در جمع برترین اکتشاف‌های باستانی‌شناسی سال ۲۰۱۹

پایگاه خبری «لایو ساینس» به‌مناسبت نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۹، فهرستی از  ۱۰ اکتشاف برتر حوزه باستان‌شناسی سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ایسنا، باستان‌شناسان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بقایای یک دیوار سنگی را در غرب ایران به طول ۱۱۵ کیلومتر (۷۱ مایل) شناسایی کردند.

بقایای این دیوار در منطقه سر پل ذهاب در غرب ایران شناسایی شده و شامل یک‌میلیون مترمکعب سنگ است که ساخت آن نیازمند نیروی کار، زمان و مصالح قابل توجهی بوده است. بقایای این دیوار سنگی کهن از کوهستان بمو در شمال آغاز می‌شود و تا نزدیکی روستای ژاومرگ در جنوب امتداد می‌یابد.

باستان‌شناسان هنوز نمی‌دانند این دیوار توسط چه کسی و با چه هدفی ساخته شده است و به دلیل حفظ نامناسب بقایای آن محققان حتی از طول، عرض و ارتفاع این دیوار نیز مطمئن نیستند و بر اساس تخمین‌های کنونی این دیوار ۴ متر عرض و حدود ۳ متر ارتفاع داشته است.

دیوار از مصالح بومی و طبیعی منطقه مانند تخته‌سنگ‌ها ساخته شده و در محل‌هایی نیز ملاط گچ هنوز قابل مشاهده است. درحالی‌که باستان‌شناسان از وجود این دیوار خبری نداشتند اما ساکنان نزدیک به این دیوار از دیرباز آن را با نام گاوری (Gawri wall) می‌شناختند.

 این دیوار اخیراً کشف شده تنها دیوار کهن در ایران نیست و باستان‌شناسان پیش از این ساختارهای مشابهی را در بخش‌هایی از شمال و شمال شرق ایران نیز پیدا کرده بودند که احتمالاً برای اهداف دفاعی بنا شده بودند.

انتهای پیام/

کد خبر 1398100842

برچسب‌ها