گردشگری روستایی دلیجان رونق می‌گيرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: «بازسازی کاروانسرای باارزش در روستای دودهک گامی برای رونق گردشگری روستای دلیجان است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مدیرکل این اداره، امروز 10 دی 98 اظهار کرد: «کاروانسرای دودهک در استان مرکزی شهرستان دلیجان روستای دودهک، بهمن امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.»

علیرضا ایزدی تأکید کرد: «این کاروانسرا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مبلغ 50میلیارد ریال و استفاده از تسهیلات کم‌بهره به مبلغ 40میلیارد ریال بازسازی شده است.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی در ادامه گفت: «این کاروانسرا با کاربری اقامتی، تفریحی، سفره‌خانه سنتی، تجهیز و در بهمن‌ماه امسال برای استفاده از گردشگران آماده بهره‌برداری شده است.»

ایزدی گفت: «واگذاری مجموعه تاریخی دودهک به بهره‌بردار بخش خصوصی برای مرمت و احیا بنا به جناب آقای هادی جلالی مدیریت هتل سبز کارون دلیجان سپرده شده است. در حال حاضر تعمیرات اساسی بام بنا شامل سبک‌سازی، استحکام بنا و کاه‌گل کردن به پایان رسیده و مرمت نمای بیرونی و محوطه‌سازی این بنای مهم تاریخی نیز به اتمام رسیده است.»

او در ادامه افزود: «تیم مرمت و احیای این اثر باستانی با سرمایه‌گذاری مستقیم و نیز دریافت تسهیلات تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی با موفقیت به پایان رسیده است و به‌زودی برای بازدید و استفاده گردشگران افتتاح خواهد شد.»

او گفت: «کاروانسرای دودهک در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قم‌رود و در مسیر جاده قم به دلیجان قرار دارد. قدمت این بنا را دوره صفویه است و به شماره ثبت 1983 مورخ 16/1/ 1377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.»

این بنا در هر یک از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی آن سه برج دیده‌بانی تعبیه شده که نشان می‌دهد کاروانسرا کاربردی به‌مانند یک قلعه نظامی داشته است.

چهارگوشه کاروانسرا مشابه یکدیگر نیستند. گوشه‌های شمال شرقی و جنوب غربی برای نگهداری بار و دو گوشه دیگر به‌عنوان اسطبل مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. پی‌های این بنا از سنگ رودخانه و ساروج و بقیه بنا از آجر ساخته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398101036

برچسب‌ها