کتاب «اطلس کاروانسراهای استان خراسان جنوبی» منتشر شد

کتاب «اطلس کاروانسراهای استان خراسان جنوبی» به‌قلم محمدرضا رکنی و به‌همت پژوهشکده باستان‌شناسی از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کتاب «اطلس کاروانسراهای استان خراسان جنوبی بر اساس سیستم سنجش از راه دور» در چهار بخش براساس سیستم سنجش از دور به بررسی جغرافیای طبیعی، کاروانسراها و جانمایی کاروانسراهای استان خراسان جنوبی بر روی اطلس جغرافیای ایران پرداخته است.

این کتاب گام نخست در پژوهش‌های باستان شناختی کاروانسراهای ایران است که امید می‌رود در یک برنامه منظم و هماهنگ به اجرا درآمده و نتایج تکمیلی آن هر بار منتشر شوند.

آنچه که در این مجموعه  آورده شده، اطلس رقومی شده از پراکندگی کاروانسراها در استان خراسان جنوبی  است که بر پایه تقسیمات سیاسی، جغرافیای طبیعی، لنداسکیپ و همپوشانی بر روی تصاویر ماهواره و هوایی مکان‌یابی شده‌اند.

وجود نقشه‌های دقیق براساس موقعیت مکانی GPS و نمودارهای اقلیمی همراه با نقشه ناهمواری‌های موجود یکی از نکات حائز اهمیت موجود در کتاب یاد شده است که می‌تواند سند خوبی برای پژوهش‌های آتی در این حوزه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 139810219

برچسب‌ها