جلوه‌نمایی لاله‌های واژگون در دشت‌های خراسان شمالی

هرساله فروردین که از نیمه می‌گذرد، لاله‌های زرد و لیمویی‌رنگ دشت‌های خراسان شمالی در منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه سر از خاک بیرون آورده و جلوه‌های زیبا و منحصربه‌فردی به طبیعت استان می‌بخشد.

دشت‌های خراسان شمالی در شهرستان گرمه، محل جلوه گری کمیاب‌ترین گل‌های جهان است که از اواسط فروردین‌ماه تا اردیبهشت مهمان طبیعت استان هستند.

لاله‌های واژگون، برخلاف سایر گونه‌های لاله و سایر گل‌ها از ساقه به‌سوی زمین برگشته است و به این دلیل نامش را واژگون نهاده‌اند. این کمیاب‌ترین گل‌های جهان که در ارتفاعات ۱۵۰۰ متری سطح دریا منظره‌ای دل‌انگیز و چشم‌نواز را ایجاد کرده، فرصت بسیار خوبی برای رونق صنعت اکو توریسم و جذب گردشگر به این منطقه است.

این گل‌ها که از گونه‌های خیلی کمیاب گیاهی هستند، علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم‌انداز زیبا، ارزش دارویی نیز دارد، این جلوه‌نمایی گل‌های زیبا عمر طولانی ندارد و زمان اندکی از سال را میزبان گردشگران است.

لاله واژگون خراسان شمالی ازنظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد متفاوت است و عمدتاً با دورنگ زرد و بنفش کمرنگ در برخی مناطق خراسان شمالی و در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر از سطح دریا می‌روید.

منطقه لاله‌های واژگون خُمبی

خمبی نام منطقه‌ای تقریباً به وسعت 10 هکتار در 15 کیلومتری جنوب روستای رباط قره بیل و نیز حدود 40 کیلومتری شمال غربی شهر گرمه است که ذخیره‌گاه ژنتیکی ارزشمندی از لاله واژگون در خراسان شمالی محسوب می‌شود.

این منطقه یکی از رویشگاه‌های مهم گل لاله واژگون زرد یا اشک مریم بانام علمی Fritillaria از خانواده سوسن است که عمری بسیار کوتاه دارد و نهایتاً تا اوایل اردیبهشت‌ماه شاداب و دیدنی است.

علاوه بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان نیز محل رویشگاه این گل است.

دشت لاله‌های واژگون خراسان شمالی فرصتی برای توسعه اکوتوریسم

علی کاظمی معاون گردشگری خراسان شمالی بابیان اینکه دشت لاله‌های واژگون فرصتی برای توسعه اکوتوریسم است، گفت: «یکی از گونه‌های جذاب در صنعت گردشگری، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی است که در این زمینه نیز ظرفیت‌های خوبی در این استان وجود دارد.»

او تصریح کرد: «طبیعت‌گردی ظرفیت مهم برای توسعه صنعت گردشگری و اکوتوریسم خراسان شمالی است و با برنامه‌ریزی می‌توان این ظرفیت‌ها را اقتصادی کنیم.»

کاظمی اظهار کرد: «منطقه خمبی که رویشگاه زیبای لاله‌های واژگون در این استان است، یکی از این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود که با معرفی و آشنا کردن هر چه بیشتر آن به گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌توان بر رونق صنعت اکوتوریسم افزود.»

او بابیان اینکه دشت لاله‌های واژگون خراسان شمالی هنوز جوان و در سطح کشور ناشناخته است، گفت: «هم‌زمان با معرفی این منطقه باید از ورود ناهماهنگ و برنامه‌ریزی نشده گردشگران باهدف حفظ این لاله‌ها جلوگیری کرد.»

معاون گردشگری خراسان شمالی عنوان کرد: «هرچند شیوع ویروس کرونا در نوروز امسال اتفاقی ناخوشایند بود که آسیب و ضربه‌های زیادی به صنعت گردشگری استان وارد آمد، اما باعث تنفس طبیعت و فرصتی برای احیای دشت لاله‌های واژگون شد.»

او افزود: «در میان لاله‌های شناخته‌شده ایرانی، لاله واژگون از شهرت و زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است که همه‌ساله تعداد زیادی از مردم را در فصل بهار برای تماشای آن به محل رویشگاه‌های این گل‌های کمیاب می‌کشاند.»

 

گزارش از محبوبه عبدی

انتهای پیام/

کد خبر 139901227

برچسب‌ها