زیبایی چشم‌نواز آبشار سنگان در فصل بهار

بهار را می‌توان جذاب‌ترین فصل گردش در طبیعت دانست و هیچ‌کس نیست که این فصل زیبا و سرسبز را در برنامه سفری‌اش قرار نداده باشد، آب شدن برف‌ها و پرآب شدن چشمه‌ها و رودخانه‌ها و سبز شدن طبیعت، زیبایی و لذت دیدن آبشارها را در فصل بهار دو چندان می‌کنند.

بهاری پر باران در سال 99  موجب طراوت و سرسبزی روستاهای استان تهران شده است، در این میان روستاها و مناطق شمال شهر تهران به دليل قرار گرفتن در مناطق كوهستاني از این موهبت الهی سهم بیشتری دارند. با ذوب شدن برف ها در کوه های شمال تهران  آب بیشتری در رودها و چشمه های استان تهران جریان گرفته است، حرکت رودخانه های پرآب در دل دره ها و صخره های کوهای شمال تهران موجب پدید آمدن مناظر زیبایی از آبشارها شده است یکی از آبشار های زیبایی که در که پای طبیعت دوستان را به دامنه کوهپایه های شمالی استان تهران میکشاند آبشار سنگان است. آبشاری در شمال غرب شهر تهران و روستایی به نام سنگان، حدود 20 کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه ‌حصاراست.

روستای توریستی سنگان، یکی از روستاهای خوش آب و هوای منطقه کن در شمال غربی کلان شهر تهران است. این روستا در میانه های رشته کوه های البرز و در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است. سنگان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و ارتفاع زیاد از سطح دریا، دارای آب و هوایی خنک و دلچسب در فصل بهار است. به همین دلیل به عنوان یکی از جذاب ترین مقاصد طبیعت گردی نزدیک به تهران شناخته می شود.

سنگان مشتمل بر شش محله به نام‌های ده پایین یا سنگان پایین، ده میان یا سنگان میانی، ده سر یا سنگان بالا، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو است. قدیمی‌ترین محله روستای سنگان، سنگان پائین نام دارد که ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا است. آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه امامزاده‌های سه‌گانه سنگان، نشانگر قدمت طولانی این روستا است

برای دیدن آبشار سنگان، باید به قدر کافی اهل کوه نوردی و دره نوردی باشید چون باید مسیر پر فراز نشیبی را با شیب های تند و ملایم از دل دره های سبز و پرآب عبور کنید تا به آبشار سنگان برسید. از اهالی که علت نام گذاری سنگان بر روی این آبشار را جویا میشوم نام آن را بر گرفته از همین دره های سنگی میدانند .

در مسیر رسیدن به آبشار درختان سر به فلک کشیده گردو و درختان آلبالو و گیلاس را در باغ های حاشیه رودخانه میبنید که زیبایی مسیر را دو چندان می کند. مهمانوازی یکی از ویژگی های اهالی روستای سنگان است و هنگامی که از اهالی روستا که در باغ ها در حال انجام کار هستند  در مورد مسیر دسترسی به آبشار سوال میپرسید با روی گشاده پاسخ شما را می دهند.

آلبالو خشکه، لواشک آلو و گردو  ازمحصولات روستایی است که میتوانید به عنوان سوغات از اهالی روستای سنگان خریداری کنید.

با توجه به پر آب بودن رودخانه در فصل بهار بهترین فصل برای دیدن از این آبشار اردیبهشت ماه است، در مسیر پیاده روی تا آبشار سنگان از دل دره ها، گل های وحشی نظیر شقایق را میبینید که طراوت زیادی به حال هوای شما میدهد.

چندصد متری مانده تا  به آبشار برسید صدای شرشر ریزش آب از ارتفاع بلند مسیر رسیدن به آبشار سنگان را به شما نشان میدهد، جلوتر که میروید ابشاری را میبنید که از ارتفاع 30 متری به پایین میرزد.

 رودخانه سنگان به طول دوازده کیلومتر از دامنه‌های شرقی کوه کرکو در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه گرفته و پس از سیراب نمودن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن یا سولقان می ر‌یزد.

حالا چند ماهی است که از ثبت این آبشار زیبا در فهرست آثار ملی کشور می گذرد تا آبشار سنگان نام خود را در فهرست اولین نمونه های طبیعی استان که در میراث طبیعی کشور ثبت شده است ماندگار کنند.

اگر برای دیدار از این آبشار زیبا میرود حتما کفش مناسب کوه  و تجهیزات کوه نوردی به همراه داشته باشید.

*گزارش از سعیده قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر 1399022755

برچسب‌ها