موزه مردم‌‎شناسی آزادشهر، کلکسیونی از اندیشه‎‌های اقوام استان گلستان

موزه مردم‌شناسی آزادشهر با هدف معرفی فرهنگ و تاریخ مردم منطقه، توسعه گردشگری فرهنگی، تقویت هویت ملی و خودباوری در مردم منطقه، فراهم‌سازی محیطی آموزشی و تفریحی برای مردم ایجاد شده است.

موزه‌ها در عصر حاضر جایگاه ویژه‌ای در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری دارند و در این میان نیاز به وجود موزه‌های تاریخی و مردم‌شناسی را نمی‌توان انکار کرد. علاوه بر جذابیت، موزه‌ها می‌تواند عامل مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن جامعه میزبان نیز محسوب شود و موزه‌های موجود در یک مقصد گردشگری یکی از پتانسیل‌های قوی در جذب گردشگر به‌شمار می‌رود.

موزه‌های مردم‌شناسی منجر به پیوند بین نسل‌های جدید و گذشته می‌شود و لذا هدف از ایجاد این موزه‌ها به نمایش گذاشتن چگونگی معیشت، زندگی مردم، مشاغل و حرفه‌هایی است که در روزگاری رواج داشته و از طریق آن امرارمعاش می‌کردند.

یکی از موزه‌های مردم‌شناسی استان گلستان موزه آزادشهر است، زبان مشترک هنر در بین اقوام گوناگون در هزاره‌ها و سده‌های مختلف مجموعه‌ای ارزنده از زیباترین آثار هنری را در این موزه مردم‌شناسی گردآورده است که زوایای دیگری از الهامات روح والای انسانی رانشان می‌دهد.

موزه آزادشهر که در پارک زیبای آزادشهر و در مرکز شهر قرارداد ازنظر وسعت و زیربنا یکی از بزرگ‌ترین موزه‌ها در سطح استان گلستان به شمار می‌رود.

این موزه در اواخر سال 1392 در نوع موزه مردم‌شناسی باهدف معرفی فرهنگ و تاریخ مردم منطقه، توسعه گردشگری فرهنگی، تقویت هویت ملی و خودباوری در مردم منطقه، فراهم‌سازی محیطی آموزشی و تفریحی برای مردم افتتاح و شروع به فعالیت کرد.

موزه آزادشهر دارای دو تالار است. در تالار اول مجسمه‌های اقوام شهرستان بالباس‌های بومی و محلی به نمایش درآمده است که می‌توان به مجسمه‌های مرد و زن سیستانی، نیشابوری، بلوچ و آزادشهر و رامیان اشاره کرد و در کنار هر مجسمه تابلوهای زیبا و تصاویری از آداب و سنن این اقوام به نمایش گذاشته‌شده است.

تالار دوم شامل سه قسمت است. در قسمت غربی تالار کارگاه‌های صنایع‌دستی شامل سوزن‌دوزی سنتی، ابریشم‌بافی سنتی، قالی‌بافی سنتی، نخ‌ریسی و... قرارگرفته است و در کنار آن تابلوهایی از کارگاه‌های فعال استان به نمایش درآمده.

در قسمت مرکزی تالار دوم، چهار ویترین شیشه ایستا شامل اشیای فلزی نظیر زیورآلات، جا قرآنی و انواع چشم‌زخم‌ها برای باورها و اعتقادات مختلف قرارداد و در قسمت شرقی تالار نیز وسایل موردنیاز حنابندان سنتی عروس و داماد، ابزار روشنایی شامل پی‌سوزها، مشعل‌ها، لامپ‌ها، گردسوزها، وسایل و ظروف آشپزخانه، وسایل و ادوات کشاورزی به نمایش درآمده است.

پس از شکست کرونا ویروس و آغاز سفرها علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از موزه مردم‌شناسی آزادشهر واقع در پارک شهر در خیابان شهید بهشتی، همه‌روزه از ساعت 9 تا 19 در 6 ماهه نخست سال و از ساعت 8 تا 17 در 6 ماهه دوم سال دیدن کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399023059

برچسب‌ها