واقعیت افزوده ابزاری برای ارادت به میراث‌فرهنگی در عصر ویروس کرونا

جهان، چهره‌ای متفاوت به خود گرفته و بازیگران اجتماعی در حال خوردن قهوه و تکیه بر صندلی‌شان هستند. قاعده قدیمی بار دیگر موردتوجه واقع شده و بازیگرانی که نتوانند از تهدیدهای کنونی، خلق فرصت کنند، احتمالاً تلخی قهوه را بیشتر مزه خواهند کرد.

از ابتدای اسفند ماه که به‌صورت رسمی اعلام شد کرونا وارد کشور ایران شده است، روزها در پی هم آمدند و فتوحات به بسته شدن‌ها منجر شد. در این میان چند صنعت بیش از سایر صنایع با توجه به موقعیت فصلی آن کسب‌وکار، مورد آسیب قرار گرفت که یکی از آن‌ها صنعت گردشگری بود.

با این حال این شیوع ویروسی، سبب شد تا بیش‌ازپیش متوجه ظهور انقلاب صنعتی چهارم شویم. انقلابی که سنگ بنایش فن‌آوری است و مدل‌های تولید، نیروی انسانی، روابط با مصرف‌کنندگان و غیره را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در چنین جهانی و در شرایطی که کسب‌وکارها دچار مشکلاتی شده‌اند، ما باید با موقعیت‌های جدید که به دلیل دیجیتالی شدن به وجود می‌آیند سازگار شویم تا بقایمان تضمین شود، چراکه همچنان کسانی که از پذیرش روندهای کنونی و ضرورت‌هایی که دیجیتالی شدن در کسب‌وکارها ایجاد کرده، دوری جسته‌اند، از گردونه پیشرفت نیز عقب‌مانده‌اند.

شاید نیاز باشد در این روزها بیشتر به‌اصطلاح «داروینیسیم دیجیتالی» که توسط «تام گودوین»، نویسنده و کارشناس بازاریابی رواج پیدا کرد توجه کنیم. اصطلاحی که بیان می‌داشت «انقلاب دیجیتال نه‌تنها در مورد اتخاذ فناوری‌های جدید است، بلکه دور شدن از فرایندها و راهبردهای گذشته نیز هست».

این سخن بدان معناست که امروزه، ما تنها در شرایطی می‌توانیم از بحران خارج شده و از تهدید، خلق فرصت کنیم که بتوانیم در نیازها و شرایط و راهکارهایمان بازاندیشی ایجاد کنیم.

تغییر ذهنیت برای حرکت در مسیر انتقال دیجیتال

مارکو کوماستری (Marco Comastri)، رئیس EMEA در CA Technologies، روزی بیان کرد: «دنیای دیجیتال سرعت پیدا می‌کند و دولت‌ها دو سناریو در پیش رو خواهند داشت: یکی این است که به‌گونه‌ای رفتار کند که انگار هیچ اتفاقی نمی‌افتد و دیگری استفاده از فرصت جدید است.

امروز که مزین به نام روز جهانی ارتباطات و روابط‌عمومی شده است و غالباً از روابط عمومی‌ها به‌عنوان مغز متفکر سازمان و بازوی اجرایی ایده‌ها یاد می‌شود، باید نه در قامت یک شعار، بلکه در میدان عمل حرکت کرده و اگر مدنظرمان بقا در سناریوی جدید است، توجه کنیم که باید تحول دیجیتالی سازمان‌ها و به عبارتی اتخاذ فناوری لازم برای مقابله با رفتار متغیر شهروند / مخاطب/ مشتری انجام گیرد و صرف سرمایه‌گذاری در فناوری کفایت نمی‌کند؛ چنانچه «آرون لوی»، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت ذخیره‌سازی ابری BOX نیز می‌گوید که «افزودن نرم‌افزار به فرآیند منسوخ شده، یک سازمان را دیجیتالی نمی‌کند.»

باید آموخت که برای دستیابی به بهترین عملکرد ممکن، به روش‌های جدیدی برای تعامل با فناوری نیاز داریم. درعین‌حال، تبدیل نیروی انسانی در سازمان‌ها برای دستیابی به امکانات ارائه شده توسط فناوری‌های جدید نیز ضروری است و در این زمینه باید بدانیم و بپذیریم که نوآوری و سازگاری با تغییر بخشی از DNA همه شرکت‌ها و اعضای آن‌ها است.

کلیدهای اصلی برای انطباق با انقلاب دیجیتال

واقعیت افزوده، ابزاری کاربردی در گردشگری عصر کرونا ویروس است؛ کلید اصلی خلق درآمد، ترغیب مخاطبان به حضور در دوران پساکرونا و نیز بستری برای آموزش از راه دور.

ابزاری که می‌تواند ضمن حفظ میراث‌فرهنگی ما به لحاظ آسیب‌های احتمالی از حضور شهروندان، به بستری برای دیپلماسی غیرمستقیم در صنعت گردشگری نیز بدل شود.

با استفاده از این ابزار، می‌توان شهروندان دیگر کشورها را نیز با فرهنگ، تمدن و آثار باستانی و صنایع‌دستی ایران آشنا کرد و برای این منظور نیاز به پرداخت هزینه مضاعف نیز نیست.

انقلاب دیجیتالی مدل‌های جدید تجاری، روش‌های پرداخت جدید، روش‌های جدید خرید، یافتن اطلاعات و برقراری ارتباط را تحمیل کرده است که در آنجا جایی برای معضل «بودن یا نبودن» شکسپیر در سطح دیجیتال وجود ندارد، چراکه «بودن» در گروی پذیرش تحول دیجیتال و «نبودن» خواه‌ناخواه در پی نبود این پذیرش است.

از دیگر سو باید این را نیز بدانیم که هیچ تبدیل دیجیتالی بدون اتخاذ استراتژی تجاری کاربرمحور موفقیتی نخواهد داشت و برای رسیدن به این هدف، باید در مورد آن بدانیم و این مهم با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات صورت خواهد پذیرفت.

در خاتمه کلام هم باید بدانیم که امروزه مصرف‌کنندگان نیز تغییر کرده‌اند و بیشتر از همیشه خواستار تحول هستند. اکنون آن‌ها اطلاعات بیشتری دارند و می‌خواهند خواسته‌های آن‌ها نیز سریع‌تر برآورده شود، آن‌ها دیگر فقط بهترین محصول را با رقابتی‌ترین قیمت نمی‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند خدمات بی‌نظیر و توجه شخصی داشته باشند تا تجربه مثبتی به آن‌ها بدهند.

و روز جهانی ارتباطات و روابط‌عمومی، مبارک‌تر خواهد بود اگر به نیاز مخاطب توجه شود و او را به‌طور صحیح در شرایط بحران‌هایی همچون کرونا ویروس، در مسیر پذیرش تحولات و خلق فرصت‌ها از تهدیدها هدایت کرد.

 

* مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی

انتهای پیام/

کد خبر 1399030133

برچسب‌ها