بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان، حجتالله آریایینیا امروز شنبه سوم خردادماه 99 گفت: «بهمنظور استقرار جرثقیل برای جداسازی و جابجایی سازه فلزی پیادهروی الحاقی، محدوده پیرامون پل هموارسازی شده است.»
او افزود: «جنس بستر در این محدوده، شن و ماسه و قلوهسنگ رودخانهای است که به دلیل تغییر دبی آب در فصلهای مختلف و یا تغییرات انجام شده توسط شهرداری نیازمند تسطیح است.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دزفول درخصوص جداسازی سازه فلزی پیادهروی الحاقی نیز اظهار داشت: «این اقدام در ادامه عملیات انجامشده در سال ۹۰ شامل جداسازی پیادهروی فلزی متصل به دو دهانه شرقی بوده که با استفاده از دو دستگاه جرثقیل ۱۱۰ تنی و پس از بریدن اتصالات سازه فلزی به پل جابجا شده است.»
او افزود: «بخش باقیمانده از سازه فلزی به ۱۴ دهانه غربی پل متصل است و فونداسیون متشکل از بتن مسلح بر روی موجشکنها قرار دارد که پایههای پیادهرو با بیسپلیت به آن پیچ شده و برچیدن این فونداسیونها در دستور کار پروسه فعلی نیست.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دزفول گفت: «سطح پیادهرو با تیرچهبلوک سیمانی پوشش یافته که در عملیات سال ۹۰ ابتدا تیرچهبلوکها تخریب و سپس سازه فلزی جدا شده است، اما در عملیات فعلی قرار است با استقرار دو دستگاه جرثقیل ۱۲۰ تنی بدون تخریب تیرچهبلوکها، سازه فلزی جدا و جابجا شود.»
او افزود: «این اقدام بهمنظور تسریع در حذف الحاقات، کاهش هزینهها و جلوگیری از آسیب رسیدن به سازه تاریخی پل در اثر ریزش مصالح ناشی از تخریب در نظر گرفته شده و در مرحله بررسی و تصمیمگیری است.»
آریایینیا درباره اجرای جانپناه ضلع شمالی پل نیز اعلام کرد: «باتوجه به اجرای جانپناه جنوبی در سال گذشته، جانپناه شمالی باید پس از برچیدن سازه فلزی پیادهرو به همان شیوه و با همان مصالح اجرا شود و بدیهی است محل اتصال پیادهرو به پل نیازمند ترمیم و تعویض مصالح فرسوده است که متناسب با ابعاد آجر هر قسمت، بهصورت موضعی باید مرمت شود.»
او با اشاره به سبکسازی و کفسازی عرشه پل افزود: «این عملیات در راستای اقدامات انجامشده بر دو دهانه شرقی و سه دهانه غربی است و بر اساس گمانهزنیها در چند نقطه از عرشه در سال ۹۰ زیر آسفالت تودهای متراکم قرار دارد، بنابراین به دلیل یکپارچگی لایههای روی طاق، بهمنظور جلوگیری از بر هم خوردن توازن بار و آسیب به طاقها پیشنهاد میشود سبکسازی عرشه بر اساس روال گذشته محدود به برچیدن لایههای آسفالت و همتراز با آجرفرش انجام شده در فصول پیشین مرمت، انجام شود.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دزفول گفت: «حدود ۲۳۰ متر از طول عرشه روی ۱۴ دهانه بتنی نیازمند برچیدن آسفالت و انجام عملیات عایقکاری، نصب ناودان و کفسازی است.»
او افزود: «تعدادی از طاقها به دلیل آسیبهای جدی نیازمند مرمت اساسی هستند و ضروری است قبل از سبکسازی عرشه نسبت به کفراژبندی و شمعبندی طاقها اقدام شود.»
او گفت: «انجام عملیات مرمت طاقهای آسیبدیده از روی عرشه نیازمند بررسی بیشتر و تصمیمگیری در شورای فنی است.»
پل باستانی دزفول با ۱۷ قرن قدمت یکی از قدیمیترین پلهای استوار جهان است که در سال ۲۶۳ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر رودخانه دز ساخته شده است.
انتهای پیام/