نشست مجازی «کارگاه زنده تخصصی فرش» برگزار می‌شود

مدیر موزه ملی فرش ایران گفت: «کارگاه زنده تخصصی فرش با موضوع فرش تهران روز سه‌شنبه 20 خرداد در گفت‌وگوی بر خط با نسرین آزادبخش و یوسف صمدی بهرامی برگزار می‌شود.»

بهگزارش میراثآریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تهران، پریسا بیضایی امروز شنبه 17 خرداد ماه 99 افزود: «بافت قالی‌های تهران از مشاغل مهم خانواده‌های ایرانی بود. اکثر قالی‌های تهران بین 100 تا 150 سال قدمت دارد و بافت قالی روستایی قدیم تهران با هویت گذشته‌اش به ندرت بافته شده یا اصلاً رواج ندارد.»

او عنوان کرد: «تارهای قالی تهران از جنس نخ پنبه‌ای بوده و پود نازک آن‌ها به رنگ آبی و پود ضخیم به رنگ سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. پشمی که در این قالی‌ها به‌کار رفته دارای کیفیتی بسیار عالی است و به همین دلیل قالی‌های تهران دارای حالتی ابریشمین و مخملین هستند. گره‌های آن‌ها از نوع فارسی‌بافت است، ارتفاع پرزها کوتاه و بافت آن‌ها نسبتاً فشرده و سبک است.»

مدیر موزه ملی فرش ایران گفت: «جمشید امینی شاگرد کمال‌الملک به صورت تصویری و بدون نقش قالی‌ها را می‌بافت. قالی‌های تهران عمدتاً در زمینه روشن و با بهره‌گیری از نقوش قدیمی و یا اشکال جدید در طرح‌های محرابی، لچک و ترنجی، درختی حیوان‌دار، درختی ساده، هندسی خاتم شیراز، بازوبندی و هراتی با حاشیه سماوری و ... بافته می‌شوند. طرح‌های پیچک‌دار مشبک در تکرارهای متوالی نیز در تهران رایج است.»

او افزود: «یکی از مدارسی که در این زمینه جزو شاخص‌ترین مدارس تهران در زمینه بافت‌های قالی مهارت دارد، مدرسه اسلام است که جزو مدارس زرتشی دخترانه بوده، آن‌ها به قدری مهارت داشتند که نمونه کاری قالی به دربار ارسال و بعد از آن به عنوان هدایا به کشورهای مختلف فرستاده می‌شد.»

بیضایی گفت: «در این نشست مجازی، علاقه‌مندان می‌توانند روز سه‌شنبه 20 خرداد ماه ساعت ۱1 با حضور در صفحه موزه در شبکه‌های اجتماعی به نشانی carpet.museum.iran  از این نشست استفاده کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399031712

برچسب‌ها