ضرورت توجه به صنایع‌دستی گیلان

امید است با رشد و توسعه و ترویج صنایع دستی، گام های موثری درجهت ایجاد فرصت های ‏شغلی برداشته شود تا این صنعت جایگاه واقعی خود را از جهات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ‏اشتغال‌زایی پیدا و موجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود.  

صنایع‌دستی بخش ارزشمندی از میراث‌فرهنگی گذشتگان و یکی از افتخارات هر ملت و کشوری محسوب می‌گردد. چراکه این هنرصنعت، ریشه در آداب و رسوم، اعتقادات و بینش سازندگان داشته و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام سازنده است.

ویژگی‌های ارزنده صنایع‌دستی ازجمله قابلیت ایجاد و توسعه کارگاه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه و ابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالای محصولات تولیدشده، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد و... در بالا بردن سطح اشتغال، ازدیاد درآمد سرانه، توسعهٔ صادرات، تولید ملی، توسعه صنعت گردشگری و درنتیجه رفع بیکاری، بهبود وضعیت معیشتی صنعتگران، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و ایجاد روحیه خودباوری و نشاط در مردم نقش بسزایی دارد.

لذا با توجه به موارد ذکرشده استراتژی‌های توسعه پایدار صنایع‌دستی استان با تأکید بر شناخت وضع موجود و ترسیم آینده مطلوب و همچنین فراهم نمودن زیرساخت‌ها، به‌منظور توسعه و ترویج صنایع‌دستی، معرفی هنر اصیل و بومی استان و جلب و جذب گردشگران و صادرات صنایع‌دستی و نهایتاً افزایش کیفیت زندگی هنرمندان عزیز ازجمله استراتژی‌های این اداره‌کل است.

امید است با رشد و توسعه و ترویج صنایع‌دستی، گام‌های مؤثری درجهت ایجاد فرصت‌های شغلی برداشته شود تا این صنعت جایگاه واقعی خود را از جهات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اشتغال‌زایی پیدا و موجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود.

صنایع‌دستی استان گیلان نیز ازجمله میراث‌فرهنگی ارزشمند این مرزوبوم بوده و به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، دارا بودن پیشینه تاریخی و پتانسیل‌های موجود در منطقه، به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم صنایع‌دستی کشور مطرح است. به‌طوری‌که امروزه روستای قاسم‌آباد به‌عنوان «روستای جهانی چادرشب بافی» و روستای فشتکه به‌عنوان «روستای ملی حصیربافی» به ثبت رسیده است. همچنین 15 رشته صنایع‌دستی نیز در فهرست آثار ملموس و غیره ناملموس به ثبت رسیده است.

در این استان 80 رشته صنایع‌دستی ازجمله سفالگری، حصیربافی، چادرشب بافی، بامبو بافی، رشتی دوزی، شال‌بافی، نمدمالی، البسه محلی، مرواربافی، رودوزی‌های سنتی، رشتی دوزی، تولیدات چرمی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی رایج بوده و تولیدات صنعتگران همواره موردتوجه بوده است.

 

*معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان

انتهای پیام/

کد خبر 1399033156

برچسب‌ها