خانه تاریخی آخوندابو در خرم‌آباد، عمارت صاحبدلان

بازدید از خانه‌های تاریخی که هنوز حال و هوای زندگی گذشتگان را دارند و اثری از تکنولوژی امروز در آن‌ها به چشم نمی‌خورد، به هر صاحب‌دلی حس آرامش می‌دهد. همین شاخصه آن‌ها را به فضایی مناسب برای عرضه هنرهای سنتی تبدیل می‌کند. بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی در لرستان شناسایی شده که از این تعداد، ۶۰ خانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و خانه قاضی آخوندابو، یکی از این خانه‌های تاریخی است.

منزل آخوندابو یکی از آثار تاریخی استان و مربوط به اواسط دوره قاجار و متعلق به قاضی محل میرزا محسن قاضی بوده است. این اثر تاریخی در یکی از محله‌های قدیمی بافت تاریخی خرم‌آباد به‌نام محله در باباطاهر قرار دارد. در ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک، خیابان دوازده برجی واقع شده و در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قاضی‌القضات صاحب خانه

ساختمان آخوندابو متعلق به شخصی به‌نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتاً خوزستانی و به‌عنوان قاضی‌القضات شهر در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده‌ است.

این ساختمان در گذشته کاربری مسکونی داشته و بعد از تملک و مرمت جامع آن توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، به‌عنوان موزه صنایع‌دستی خرم‌آباد تغییر کاربری پیدا کرده است.

خانه مذکور ازجمله خانه‌های نیم درون‌گرا و دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است که بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) احداث شده و دارای اتاق‌های طَنَبیه سه‌دری و بخش شاه‌نشین پنج‌دری است. عمده تزیینات به‌کار رفته در آن از نوع قطاربندی، گل‌انداز و خفته راسته بوده و مصالح به‌کار رفته در بنا سنگ، آجر، چوب و ملات است.

آخوندابو میزبان گردشگران

علاقه گردشگران به معماری خاص محوطه و حیاط دل‌نشین خانه آخوندابو دلیلی بر جذب گردشگران و دوست‌داران معماری کهن این مرز و بوم است و همچنین کاربری بنا به‌عنوان موزه هنرهای سنتی نیز خود دلیلی بر رغبت هر بیننده خوش‌ذوقی به این بنای زیبا می‌شود.

سالانه به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه عید نوروز مراسم سنتی، همایش‌ها و گاهی نمایشگاه عکس و ... در بنای تاریخی فرهنگی آخوندابو برگزار می‌شود.

 

* گزارش از یغقوب دالوند

انتهای پیام/

کد خبر 1399041245

برچسب‌ها