پایان بررسی محوطه‌های پارینه‌سنگی در شهرستان فردوس

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از پایان برنامه بررسی و شناسایی محوطه‌های پارینه سنگی شهرستان فردوس خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی، حسن رمضانی گفت: «عملیات بررسی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان فردوس که از تاریخ 13 خرداد ماه آغاز شده بود، 11 تیرماه به پایان رسید و علی‌رغم گرمای طاقت‌فرسا، فرایند آن به شکل کاملا پیمایشی صورت گرفت و به شناسایی بیش از 30 محوطه از دوران پارینه سنگی منجر شد.»

علی صدرایی سرپرست بررسی‌های باستان‌شناسی پارینه سنگی شهرستان فردوس نیز عنوان کرد: «در این برنامه پیمایشی بیش از 30 محوطه پارینه‌سنگی در شهرستان فردوس شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفت.»

او افزود: «شرق فلات ایران، یکی از ناشناخته‌ترین مناطق ایران در عصر پلیئستوسن به شمار می‌رود، به نحوی که به سختی می‌توان محوطه‌ای را یافت که با قطعیت بتوان از آن به عنوان استقراری از این دوره یاد کرد. این در شرایطی است که پیشینه مطالعات پارینه‌سنگی در این منطقه به بیش از 7 دهه قبل بازمی‌گردد و پس از آن، اندک مطالعات صورت گرفته نه به شکل هدفمند بلکه عمدتاً به شکل موردی انجام گرفته‌اند. امری که در تحلیل مباحث پیچیده حیطه پارینه سنگی چندان راهگشا نیست. این در حالی است که در رشته کوه‌های زاگرس و به‌خصوص در فلات مرکزی ایران، طی یک دهه گذشته پژوهش‌های دامنه‌داری انجام شده و نتایج قابل اتکا و چشمگیری در پی داشته است.»

صدرایی ادامه داد: «این مهم در رابطه با شرق و شمال شرق ایران کاملا متفاوت است! گویی شرق فلات در عصر پارینه‌سنگی، خالی از هرگونه زیست انسان ریخت‌ها بوده است. این در حالی است که موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی در این گستره، پتانسیل‌های چشمگیری را برای جذب گروه‌های انسانی شکارورز-گردآورنده داشته است. با انجام این برنامه روشن شد که سکوت باستان‌شناسان در مورد دوران پارینه سنگی در شرق ایران به دلیل انجام نشدن برنامه‌های بررسی روشمندی است که منجر به شناسایی این محوطه‌ها شود.»

او در پایان گفت: «بررسی‌های انجام شده در شهرستان فردوس نخستین گام در جهت انجام مطالعات سامان‌مند در این بخش از فلات ایران به شمار می‌رود و امید آن می‌رود با پیگیری این مطالعات در این بخش از فلات، به سکوت دانش ما از دوران پارینه‌سنگی در شرق ایران پایان داده شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399041521

برچسب‌ها