اهمیت طبیعت‌گردی در ایام کرونا

با وجود از دست رفتن رونق مراکز گردشگری سرپوشیده با شیوع ویروس کرونا، اما استقبال مردم از مناطق گردشگری روباز و طبیعت‌گردی با توجه به تاکیدات متولیان حوزه بهداشت در این روزها بیشتر شده و این امر بیانگر اهمیت طبیعت‌گردی در این روزهای کرونایی است.

گردشگری یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر در رفتار و عمل انسان و از ملزومات قرن 21 با توجه به سبک زندگی ماشینی افراد است که انسان خسته از تکنولوژی و زندگی ماشینی را وادار به سفر و سیر و سیاحت برای تجدید قوا و ارضای حس کنجکاوی برای شناخت مناطق مختلف می‌کند.

افزایش سفرها و تمایل فزاینده افراد به سیر و سیاحت به تبع احساس نیاز انسان‌ها سبب شد تا صنعت گردشگری مورد توجه کشورهای مختلف و به عنوان رهیافتی برای توسعه اقتصادی و اشتغال محلی تلقی شود.

با توجه دولت‌ها به این بخش، صنعت گردشگری از مهمترین مولفه‌های توسعه پایدار در جوامع امروزی به شمار می‌رود و به تجربه ثابت شده که هر کشوری به این حوزه پرداخته و در مسیر رونق این صنعت سرمایه‌گذاری کرده سهم بیشتری از عایدات و نتایج پرثمر آن که از جمله آن توسعه اقتصادی و ارزآوری برای کشور به شمار می‌رود، به دست آورده است.

اهمیت این بخش سبب شد تا به‌ویژه در سالیان اخیر توجه دولت‌ها به این حوزه معطوف شده و صنعت گردشگری را در کنار صنایع اولویت‌دار خود جای داده و در زمره صنایع پرسود و پردرآمد در صدد کسب درآمد و ایجاد توسعه فزاینده در مسیر پیشرفت و رشد از این مسیر برآیند.

توجه به بخش گردشگری به ویژه در سال‌های اخیر سبب شد تا جوامع مختلف اعتبارات هنگفتی را برای تامین و توسعه زیرساخت‌های لازم در مسیر توسعه گردشگری هزینه کنند و برای جذب گردشگران که به دنبال آن، سودآوری بالایی عاید کشورها می‌شود، اقدامات وسیع و در سطح بین‌المللی انجام دهند.

اهمیت بخش گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین منابع درآمد کنونی جهان آن هم در شرایطی که سود فعالیت‌های اقتصادی دیگر رو به کاهش بوده، به حدی است که اقتصاددانان از آن به عنوان صادرات نامرئی یاد می‌کنند.

به‌یقین وجود چنین مزایا و امتیازاتی لزوم مدیریت گردشگری را نمایان کرد و همین امر سبب شد تا در سال‌های اخیر صنعت گردشگری رونق فزاینده‌ای داشته و با شتاب فراوان به پیش رفته و از مولفه‌های اساسی توسعه اقتصادی مطرح شود.

آن چه در میان این همه شتاب صنعت گردشگری دور از تصور می‌نمود تا بتواند مسیر هموار آن را مسدود کند، شیوع ویروسی همه‌گیر در سطح جهانی بود. با شیوع بیماری کرونا بخش گردشگری به طور کامل در تمامی دنیا به تعطیلی کشیده شد و شاید بتوان گفت این ویروس کوچک توانست تمامی پیشرفت‌های چندین‌ساله این بخش را با چالش روبه‌رو کرد.

ویروس کرونا نه تنها گردشگری را متحمل خسارات و ضرر و زیان‌های گسترده کرد بلکه با تعطیلی سایر اصناف و بخش‌ها به تبع بخش گردشگری، اهمیت این حوزه را بیش از گذشته نمایان کرد.

با وجود تعطیلی مراکز گردشگری، اما توجه و استقبال مردم از مناطق گردشگری روباز با توجه به تاکیدات متولیان حوزه بهداشت در این روزها بیشتر شده که نمونه آن را می‌توان در پل معلق هیر مشاهده کرد که به دلیل روباز بودن آن روزانه شاهد حضور صدها گردشگر در این پل بودیم.

شیوع این ویروس و توصیه به استفاده از مناطق گردشگری روباز و نیز طبیعت‌گردی توسط مسئولان امر مقابله با شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از این مناطق، اهمیت توجه به باب جدید از گردشگری را یادآور شد.

بی‌شک تغییرات ناشی از کرونا آینده گردشگری را دچار تحول خواهد کرد و در دوران پساکرونا رقابت‌ها در این حوزه با مقاصد گردشگری نوظهور که حاصل تدابیر متولیان امر در مدیریت گردشگری است، شکلی دیگر خواهد گرفت و آن‌چه مسلم به نظر می‌رسد رونق طبیعت‌گردی متاثر از ایام کرونایی است که به پساکرونا نیز منتقل خواهد شد.

* مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل

انتهای پیام/

کد خبر 1399042843

برچسب‌ها