همراهی سمن‌ها با دولت‌ها موجب رویدادهای عظیم اجتماعی است

معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس به مناسبت 22 مردادماه، روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های مردمی در پیامی این روز را به فعالان و تلاشگران این حوزه تبریک و شادباش گفت.

بهگزارش میراثآریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در متن پیام ساسان تاجگردون معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس آمده است:

 «22 مردادماه روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های مردمی پیامآور میزان تأثیر حضور پررنگ مردم در رقم خوردن تحولات مثبت در کشور است، هرلحظه که مردم با توان مدنی خود با دولت‌ها همراه شده‌اند رویدادهای عظیم اجتماعی رقم خورده است. بنابراین بزرگداشت این مهم بسیار پراهمیت است. حضور و اثرگذاری مردم در تمامی حوزه‌ها در جامعه، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار کشورها در دنیا محسوب می‌شود. بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و تجربی جامعه، حضور اثرگذار مردم در جهت‌گیری مثبت ساختارهای مدیریتی و همچنین انسجام و هم‌افزایی اجتماعی از نتایج مطلوب نقش‌آفرینی مردم در قالب تشکل‌های اجتماعی است که از جمله موفق‌ترین ساختارها برای استفاده بهینه از ظرفیت فعالان و کنش‌گران اجتماعی برای دستیابی به همبستگی اجتماعی است.

سازمان‌های مردم‌نهاد، مجموعه تشکل‌های خودجوش و خودساخته اجتماعی و مردمی هستند که با همبستگی درون‌گروهی خود با چارچوبی منسجم ایده‌ها و افکار و عملکرد فعالان اجتماعی را معنا می‌بخشند و با بارش افکار و اراده‌های محکم و مسئولیت‌پذیری بی‌مثال، گام‌های مؤثری برای رفع معضلات اجتماعی بر می‌دارند. چنان‌که تا کنون در دوره‌های مختلف در کشور شاهد آن بوده‌ایم.

در این مقطع زمانی نیز از مهمترین جلوه‌های حضور و همراهی مؤثر تشکل‌های مردمی همزمان با شیوع ویروس کرونا و حادث شدن مشکلات متعدد اقتصادی، معیشتی برای زندگی و کسب و کار اقشار مختلف مردم در اثر این بیماری، نوع عملکرد تشکل‌های مردم نهاد با ورود و کمک به هموطنان خود نشانگر آن بود که سمن‌ها در بزنگاه‌های کشور همواره همراه و همیار مردم و دولت‌ها بوده و هستند.

در این راستا نیز با توجه به اینکه یکی از حوزه‌هایی که در امر توسعه و پیشرفت در دیدگاه صاحب نظران و کارگزاران توسعه همواره مورد توجه بوده، نقش سرمایه‌های انسانی و مشارکت‌های مردمی است. خوشبختانه شاهد آن هستیم که درقوانین کشور نیز به صراحت بر اهمیت و جایگاه آن‌ها توصیه شده است که امیدواریم در آینده نیز شاهد تأثیرگذاری بیش از پیش تشکل‌های مردم نهاد در کشور باشیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399052215

برچسب‌ها