احیای پهنه شرقی مسجد امام سمنان به مرحله اجرا نزدیک می‌شود

کلیات طرح احیای بافت پهنه شرقی مسجد امام سمنان تصویب و به‌زودی فاز اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، روز یکشنبه 26 مردادماه طرح مرمت شهری و احیای پهنه شرقی مسجد امام سمنان در نشستی با حضور مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و کارشناسان ارشد بافت تاریخی، شهردار سمنان و شهردار بافت تاریخی و معاون میراث‌فرهنگی سمنان و با حضور مشاور طرح مورد بررسی قرار گرفت.

کمیته فنی بافت تاریخی در حالی برگزار شد که کلیات طرح یادشده هفته گذشته در شورای فنی استان بررسی و برای تصویب نهایی به ستاد وزارتخانه ارائه شده بود.

حفاظت از ارزش‌های معماری و شهرسازی، جهت‌گیری متفاوت بناهای طراحی شده با هدف یگانه‌سازی بخش احیا شده با کل بافت، استفاده از حیاط مرکزی و چند حیاطی بر مبنای ویژه‌ترین خصلت‌های معماری سکونت در سمنان، وفاداری به شالوده تاریخی پهنه، تلاش برای احیای مرفولوژیک تاریخی محله به‌عنوان اصول اساسی و نزدیک شده به خاطره تاریخی، احیای زندگی و جنب و جوش روزمره از جمله موارد ارائه شده از سوی بهروز مرباغی مشاور طرح در تبیین طرح ساماندهی بود.

هادی احمدی روئین مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اعلام اینکه شهر سمنان به دلیل شاخصه‌های کالبدی و فرهنگی از اصیل‌ترین بافت‌های کهن شهری ایران به شمار می‌رود بر لزوم رعایت ویژگی‌های ساختاری و الگوهای معماری سنتی بافت‌های تاریخی سمنان تأکید کرد.

او با اشاره به اینکه هدف از ساماندهی این پهنه احیای زندگی و جنب و جوش روزمره و پیشگیری از شب مردگی است بر پیش‌بینی تغییر کاربری بناهای طراحی‌شده در بافت برای رفع نیازهای آتی گردشگری شهر در قالب مراکز اقامتی گردشگری، اولویت پیادهمحوری و مشخص شدن مرز فضاهای عمومی و خصوصی تأکید کرد.

ناظم رضوی شهردار شهر سمنان نیز در این نشست از آمادگی کامل شهرداری در اجرایی کردن این طرح خبر داد.

اصلاح و ارائه مطالعات طرح، بررسی فضاهای پیشبینی شده به‌عنوان پارکینگ، کنترل تمامی نقشه‌ها، رعایت ضوابط حرایم (تراز ارتفاعی) و انطباق با وضع موجود از سوی استان و ارائه به ستاد برای تأیید، انجام مطالعات باستان‌شناسی برای بررسی لایه‌های تاریخی پیش از هرگونه عملیات گودبرداری از جمله مصوبات این کمیته به‌شمار می‌رود.

ارائه طرح ساماندهی محدوده بلافصل امامزاده یحیی به استان برای تصویب در شورای فنی و مراتب تصویب نهایی ستاد، تهیه و ارائه برنامه و پلان مدیریت اجرایی بر اساس نقشه‌های فاز دو پروژه از سوی شهرداری پیش از هرگونه عملیات اجرایی برای بررسی و تصویب به اداره‌کل استان سمنان و ستاد از دیگر مصوبات این نشست تخصصی است.

در این جلسه همچنین مقرر شد اصلاحات عنوان‌شده ظرف سه هفته کاری در دستور کار قرار گیرد و به منظور طی مراتب تطبیقی از سوی شهرداری به اداره‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان تسلیم شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399052713

برچسب‌ها