خانه تاریخی صمصام، اعتبار مرمتی گرفت

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی شهرستان نهاوند گفت : خانه صمصام برای فاز سوم ، اعتبار مرمتی گرفت.

محسن جانجان افزود : برای این طرح مطالعاتی مبلغ ۴۰۰میلیون ریال اختصاص یافته است که شامل استحکام بخشی نقاط آسیب دیده،آواربرداری وحمل آواربه بیرون ازخانه ،مرمت وبازسازی فضاهای آسیب دیده واجرای طاق با مصالح خشتی است.

وی گفت : خانه قديمي صمصام ازجمله بناهاي ارزشمند شهرستان نهاوند مي‌باشد

سردر حياط آن داراي تاقهايي از نوع شاخ قوچي مي‌باشد كه بالاي تاق با آجر چيني حصيري تزئين شده است و در دو طرف در ورودي دو پايه آجري گرد به شكل ستون قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی شهرستان نهاوند گفت : ديوارهاي اطراف حياط داراي تاق‌نماهايي از نوع تاق رومي است و داخل آن با خاك سبز محلي اندود شده است.

گفتنی است ، معمار آن حاج احمد صادقي نامي آشنا برای نهاوندی‌ها بوده؛ اين بنا در دو طبقه و پيرامون حياطي به ابعاد 30×21 ساخته شده كه نماهاي مختلفي با آجر چيني و قوس‌هاي متنوع تزئيني مزين شده است. زمان ساخت اين بنای تاریخی به دوره قاجار مي‌رسد كه در 25 اسفندماه سال 80 با شماره 5042 در زمره آثار ملي ايران ثبت شد.

اغلب كارشناسان هم بر این باورند كه اين خانه با تغيير كاربري و مرمت آن مي‌تواند يك امتياز خاص براي جذب گردشگر در نهاوند باشد.

خانه صمصام يك ورودي و نماي منحصربه‌فردي دارد كه سردر اصلي آن نمايی شاخص نسبت به ساير ورودي‌هاي آن دارد؛ البته خانه‌هایی مثل صمصام با تغيير كاربري (سفره‌خانه سنتي) در حوزه گردشگري شرايط شاخصي به وجود می آورد و عمدتا مورد استقبال خاص گردشگران قرار می گیرد که در نهايت گردشگران براي صرف يك ناهار يا شام ميان‌راهي ساعتي را در آنجا می‌گذرانند و از خاطرات شيرين آن لذت می‌برند.

بنابراین، شرايطي كه در حال حاضر براي خانه صمصام نهاوند در مرحله اجرا شدن است مي‌تواند نقطه آغازي براي ساير بناهاي تاريخي با اين نوع كاربري باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399060520

برچسب‌ها