نماد نخل جایگزین مراسم نخل‌گردانی در شهرستان خوسف می‌شود

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف از ممنوعیت مراسم نخل‌گردانی در روز عاشورا در این شهرستان خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، علی صالحی روز 6 شهریور ماه افزود: «این مراسم همه ساله در روز عاشورا در این شهرستان با شور و شکوه خاصی برگزار می‌شد که امسال برای حفظ سلامت مردم، مراسم نخل‌گردانی و تزئین نخل برگزار نمی‌شود.»

او افزود: «امسال نماد نخل در صحن هئیت حسینی این شهرستان با حصار و بدون دسترسی مردم تعبیه خواهد شد.»

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: «نخل‌بندی و نخل‌گردانی از آیین‌های کهن عاشورایی است، نخل در لغت به معنی درخت خرما است و در اصطلاح حجله مانندی است که از چوب می‌سازند و روی آن را با شال‌های مختلف تزئین می‌کنند. روز عاشورا نخل‌ها را به شکل نمادین و به عنوان تابوت امام حسین (ع) به حرکت در می‌آورند.» 

او افزود: «در روایات ذکر شده که امام حسین (ع) را روی شاخه‌های درخت خرما گذاشته و به محل دفنش بردند و شاید این کار مهم‌ترین دلیل برای نامیدن نخل باشد. نخل‌گردانی در برخی شهرها و روستاهای مختلف استان اجرا می‌شود و نوع تزئین و تعداد آن فرق می‌کند. شکل ظاهری نخل‌ها به صورت یک جناغ قوسی شکل است. برخی نخل‌ها صدها کیلو وزن دارد. بستن نخل‌ها با مهار تمامی چوب‌های نخل و با مهارت خاص توسط نخل‌بند انجام می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399060613

برچسب‌ها