حرکت کاروان نمادین اسرای کربلا در ورامین

کاروان نمادین اسرای کربلای ورامین، بعد از ظهر روز بنی‌اسد مصادف با سومین روز شهادت سالار شهیدان، روزی که جوانان بنی اسد پیکر شهدای کربلا را تشییع و خاک‌سپاری می کنند، به حرکت در می‌آید.

این کاروان طبق سنت هر ساله حرکت خود را از میدان رازی ورامین آغاز می‌کند و پس از عبور از خیابان‌های ۱۵ خرداد، شهدا و میدان امام خمینی( ره) در میدان امام حسین(ع) تجمع می‌کند، تا مصائب و ظلم‌هایی که پس از حادثه کربلا بر خانواده امام حسین(ع) و اصحاب و یارانش گذشت را به نمایش بگذارد.

مردم شهرستان ورامین با اعتقاد به ظلم و ستمی که بر خاندان نبوت(ص) از جمله حضرت زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا شد، سال هاست که با تقدس تمام  این مراسم را با شوری خاص برگزار می‌کنند.

این کاروان شامل  ۲۰ سر بریده روی نیزه‌ها، ۸۵ زن و بچه اسیر سوار بر شتر  یا پیاده و بیش از ۴۰۰ نفر از اشقیاء به همراه ۴۰ اسب و ۲۰ شتر است، حدود ۴۵۰ نفر از عاشقان اباعبدالله( ع) حسین که اکثرا از هنرمندان هستند، در این کاروان نقش‌آفرینی می‌کنند.

در بین مسیر، مردم به پیشواز این کاروان آمده و با شور هر چه تمام به عزاداری و مدیحه سرایی می‌پردازند و برخی از افراد در مسیر کاروان، گوسفندی قربانی می‌کنند.

پس از دقایقی جمعیتی از پیش قراولان اشقیا در این کاروان از جلو و اسرا پشت سر آن‌ها به حرکت در می‌آیند و در راه عاشقان ائمه(ع) از سراسر شهرستان ورامین به این کاروان ملحق می‌شوند.

کاروان به هر نقطه که می رسد، نگاه‌های مردم غمبارتر و اشک‌ها بیشتر دیده‌ها را تر می‌کند و شکنجه‌های وارد شده به خاندان سیدالشهدا بیشتر به چشم می‌آید.

این کاروان در پایان با رسیدن به میدان امام حسین علیه السلام به مسیر سه کیلومتری خود پایان داده و با تجمع در این میدان، شرکت کنندگان ناله یا زینب و یا حسین سر می‌دهند.

اجرای خطبه‌های حضرت زینب كبری(س) و حضرت سجاد (ع) در دربار عبیدالله ابن زیاد از جمله برنامه هایی است كه در این آیین نمادین برگزار می‌شود.

عمر سعد، روز یازدهم محرم كاروان اسیران دشت كربلا متشكل از خاندان عصمت و طهارت و فرزندان و همسران شهدا را برروی اسب ها و شترهای بدون جهاز به سمت كوفه حركت داده است.

آمادگی برای مراسم کاروان نمادین اسرای کربلا 

در این روز ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از اقصی نقاط استان تهران و حتی استان‌های هم‌جوار برای تماشای کاروان نمادین اسرای کربلا و عزاداری سید و سالار شهیدان به ورامین می‌آیند.

از سه ماه قبل عاشقان اهل بیت فعالیت خود را آغاز کرده و برای این مراسم اقدام به دوخت لباس می‌کنند و عوامل اجرای نمایش نیز از شش‌ماه قبل تمرین می‌کنند.

این برنامه حدود 17 سال است که به همت  این هیئت  و با استقبال گسترده مردم شهرستان در ورامین اجرا می‌شود که در سال 91 نیز به ثبت ملی رسیده است.

* گزارش از ژیلا خدادادی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورامین

انتهای پیام/

کد خبر 1399061014

برچسب‌ها