پخت حلوای اوماج 1/5تنی زنجانی، نذر شام غریبان سیدالشهدا

حلوای شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) توسط خادمان حسینیه اعظم زنجان طبخ و بین زائران توزیع می‌شود.

نذری در فرهنگ ایرانیان جای بسیار بالایی دارد و یکی از نماد بی چون و چرای ماه محرم نذری دادن است. یکی از این نذری‌ها که در زنجان پیشکش آستان دوست می شود پخت حلوای اوماج است. سال هاست با ارادت راسخ به اهل بیت (ع) پای دیگ های نذری حلوا حاضر می شوند و با خم كردن قامت در فرایند طبخ حلوای اوماج عشق به سیدالشهدا(ع) را مشق می‌كنند.

طبخ حلوای اوماج به عنوان نذری در زنجان رایج است گرچه تهیه این حلوا زمان بر بوده و دقت و حوصله می طلبد. در پخت این حلوا که با حضور خادمان انجام می شود و از  ۳۰۰ کیلو آرد سبوس دار، ۶۰۰ کیلو شکر، گلاب، زعفران، هل، تخم گشنیز و روغن حیوانی و نباتی استفاده می شود.

زنان و مردان زنجانی چند روز به تاسوعا مانده اقدامات اولیه طبخ حلوای اوماج را آغاز می كنند آن ها آب را روی آردهای تهیه شده از گندم پربركت ریخته ، با دست می سابند تا گوله گوله شود و از الك رد می كنند تا اوماج تهیه شود، اوماج ها یی را كه با ذكری در دل و نیت های پشت لب ساییده شده است ار الك رد می كنند تا یكدست گردد سپس آن را پهن می كنند تا خشك شود.

حالا چند روزی از تهیه اوماج سپری شده است، دیگ های بزرگ روی شعله های آتش جا خوش می كنند تا روغن ها گرم شوند، بوی روغن حیوانی مخلوط با روغن نباتی كه در فضای حسینیه پیچید اوماج ها درون دیگ ها سرازیر می شوند تا با گرما و حلاوت آتش سرخ شوند و از شهد شیرین حاصل از اختلاط آب و شكر حلوای تن تنانی برآید،  هل و گلاب هم عطر دل نشین حلوای نذری را دو چندان می كند.

حلواهای نذری با هزارن نیت وارد خانه های عزاداران امام حسین(ع) می شود و اعضای خانواده هر یك به نیتی آن را هدیه جان می كنند. اوماج ها چند روز پیش از تاسوعا آماده می شود،یك روز پیش از تاسوعا تفت داده می وشد و روزعاشورا طبخ آن آغاز می شود و توزیع آن هم برای عصر عاشورا می ماند.

همه ارادتمندان آن حضرت می آیند تا عشق و ارادتشان را پیشکش آستان دوست کنند اینجا فرق نمی کند اهل کجایی و چه مقام و منزلتی داری بلکه فقط می خواهی نامت را در فهرست خادمان دردانه زهرا (س) ثبت کنی. هر سال بیش از صد نفر در طبخ این حلوای یک و نیم تنی با هیئت همكاری می كنند، مردمان بسیاری هم از سراسر كشور در این حلواپزان حاجت روا شده اند و حالا برای طبخ آن به صورت نقدی و غیر نقدی مشاركت می كنند.

* گزارش از مجتبی جعفرلو، مسئول روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان

انتهای پیام/

کد خبر 1399061126

برچسب‌ها