1000شی‌ء تاریخی در مخزن زنجان سامان‌دهی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: «باهدف بهینه‌سازی اموال منقول تاریخی و فرهنگی تعداد 100 شی‌ء تاریخی در استان زنجان سامان‌دهی می‌شود.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند پنجشنبه 27 شهریورماه ۹۹ ضمن اعلام این خبر گفت: «1000شی‌ء تاریخی که بخش اعظم آن را سکه‌های دوره‌های مختلف تشکیل می‌دهند در سامانه جام با نظارت دقیق ناظر پروژه و همچنین امنای اموال سامان‌دهی و به ثبت خواهند رسید. در حال حاضر 330 سکه در سامانه جام به ثبت رسیده است که قدمت این سکه‌ها مربوط به دوره پهلوی اول و قاجار است و مابقی اشیا نیز به ثبت خواهند رسید.»

او اظهار کرد: «سامان‌دهی اشیای تاریخی شامل تصویربرداری، تهیه پرونده فیزیکی به ازای هر شی‌ء، شماره‌گذاری و بسته‌بندی و در نهایت قرارگیری در مخازن امن به‌صورت استاندارد خواهد بود. درنهایت همه اسناد مربوط به هر شی‌ء در سامانه جام اشیای تاریخی ثبت و ضبط خواهند شد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: «مخزن اشیا در حال حاضر آثار فراوانی از قطعات سفال و ظروف سفالی، اشیای مفرغی، ابزار و ادوات سنگی، پیکرک‌های انسانی و جانوری، گل‌نوشته‌ها و آجرنوشته‌ها، مهرها، اثر مهرها و ... را در خود جای ‌داده است. شرایط نگهداری این اشیا از مهم‌ترین نکات حفاظتی است که با هماهنگی بخش حفاظت و باستان‌شناسی انجام می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399062726

برچسب‌ها