اورامانات نامی به بلندای تاریخ و تمدن کرد

دست در دست هم برای ثبت‌جهانی اورامانات روز و شب نمی‌شناسید، خسته نباشید، خدایتان یار باد...

امیدواریم که آزمون نهایی و تلاش بی‌وقفه میدانی و علمی و تخصصی عزیزان بتواند به نتیجه مطلوب برسد و آرزوی جزیره هزاران ساله اورامانات جامه عمل بپوشد.

امروز زمان همراهی و همیاری و همدلی است، زمان رفتن و توقف نکردن، زمان توان در طبق اخلاص گذاشتن که به‌واقع حرف اول را با آنچه در گزارش‌ها می‌بینیم، مردم شریف، اصیل، پاکدل و کوشای اورامانات در کنار مسئولان خدمتگزار در محل می‌زنند. امید که مسئولان استانی هم مانند همیشه در این امتحان نهایی با تمام وجود یاریگر مردم و مسئولان ذی‌ربط باشند که مطمئناً نام گرامی و اقدامات آن‌ها در پیشینه این حرکت تاریخی ثبت خواهد شد.

هرچند پیشنهادهای آمده در این یادداشت حتماً در برنامه و دستور کار عزیزان وجود دارد اما چون به‌عنوان اعضاء علمی شورای سیاست‌گذاری ثبت جهانی اورامانات در جلسات استانی حضور نداشتم، ضروری دانستم مطالبی را درج کنم که در فرصت باقی‌مانده و مشغله گسترده عزیزان و توجه موجه و مؤثر، به رفع موانع در حوزه محیط‌زیست و سیمای بصری روستاها، مورد غفلت و فراموشی قرار نگیرد. زیرا در سایر نقاط جهان، طبیعت بکر و ترمیمگر در جزایر مداربسته که نظر جهانیان را به خود جلب کند، کم نیست.

اما آنچه ویژگی طبیعی و فضای بهشتی منطقه را برای کارشناسان خبره و جهان‌دیده و کارآزموده یونسکو، جایگاه هورامان را در کنار محیط‌زیست کم‌مانند برجسته و قابل تأیید می‌سازد، خصوصیات فرهنگی، هنری، تاریخی، اجتماعی و اعتقادی این محوطه جهانی است که همانند جسمی نامیرا به زندگی خود ادامه داده است و مردم فهیم و زیرک و دانشور و کوشا سلول‌های زنده و هوشمند این کالبد جاویدان بوده و هستند. بنابراین مسئولان کرمانشاه و سنندج با یاری مردم پیشرو و همکاران خود در اورامانات با یاری فرمانداران، بخشداران، دهداران و دهیاران محترم مناطق موارد زیر را فرا چشم داشته باشند؛

۱. به اهالی محترم و اصیل اورامانات از زن و مرد و کودک توصیه شود که در ایام بازدید کارشناسان از پوشش کامل منطقه (چوخه و رانک و کلاش و ملحقات برای مردان و قبا و سلطه و کولوانه و ملحقات برای زنان) استفاده شود. ساکنان روستاهایی مانند هجیج که لباس و دستار رسمی دارند، همانند گذشتگان خود مشخصه تاریخی و اجتماعی خود را به نمایش بگذارند

۲. کارگاه‌های فردی و جمعی آهنگری، نجاری، نساجی، سبدبافی، گیوه‌بافی به همان ترتیب کهن خود آماده بازدید باشند.

۳. به‌یاری اهالی فرهنگ‌پرور و فضلا منطقه در محلی ترجیحاً کنار قرآن سلین، نمایشگاهی از کتاب‌های خطی و چاپی در موضوعات ادبیات، تاریخ، هنر و... مختص حوزه اورامانات برای بازدید برگزار شود.

۴. تکایای مبارک و خانقاه‌های مکرم و مدارس علوم دینی محترم که ارکان اعتقاد و اندیشه و باور اهالی بوده و هستند، همکاری فرموده با پذیرش کارشناسان و مسئولان در برگزاری مراسم ذکر و تهلیل و تدریس نمادین، غنای ژرف دانش و بینش و تنوع فکری اورامانات را یادآور باشند.

۵. اجرای گروه خوانی سیاه چمانه در هورامان و برگزاری نمادین عروسی پیر شالیار

۶. گروه تنبورنوازان ‌مستور از شهرستان صحنه در محل شیخان و زیارتگاه حضرت سلطان سهاک به اجرا برنامه حقانی برای بازدید کارشناسان بپردازند.

۷. اگر کارشناسان میهمان را در روستاهای مقصد گردشگری برای صرف وعده‌های غذایی پذیرایی می‌کنید، حتماً با نان هورامی، خوراک هورامی و تغذیه و تنقل هورامی سفره را بیاراید که سلامت این مردم متمدن در طبیعت بکر زادگاهشان، حاصل این تولید و تغذیه کم‌نظیر و منطبق است. سرزمینی که در طی هزاره‌ها هیچ‌گاه جز به خدا و خودش نیازمند نبوده است.

بامید نتیجه مطلوب مردم اورامانات و زحمت‌کشان دلسوز این وادی...

انتهای پیام/

کد خبر 1399062763

برچسب‌ها