مرمت بناهای خشتی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از فعالیت کارگاه استحکام‌بخشی یافته‌های معماری در محوطه تاریخی ریوی با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، علی مستوفیان روز شنبه 29 شهریورماه 99، اظهار کرد: «بناهای خشتی به‌دست‌آمده از کاوش‌های محوطه تاریخی ریوی با هدف تبدیل به سایت‌موزه مرمت و تثبیت می‌شوند.»

او با بیان اینکه ایجاد اشتغال، جذب گردشگر و معرفی هویت تاریخی استان از جمله اهداف ما برای راه‌اندازی سایت‌موزه گردشگری در محوطه ریوی است، تصریح کرد: «یک میلیارد و 150 میلیون ریال برای مرمت بناهای خشتی این محوطه تاریخی در سال جاری اختصاص یافت.»

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه، یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود 3500 سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است.

این محوطه به مدت هفت سال است که هر سال توسط گروه مشترک ایرانی‌آلمانی، با حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری کشور، اداره‌کل استان و مؤسسه باستان‌شناسی آلمان مورد کاوش باستان‌شناسی قرار می‌گیرد و تاکنون بقایای ساختمان‌های خشتی بزرگی مربوط به دوره هخامنشی در آن کشف و مرمت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399062936543

برچسب‌ها