رویکرد جدید گردشگری آذربایجان شرقی با بازاریابی دیجیتال

متیو لومسدن در تعریف گردشگری می‌گوید: «گردشگری اساسا به‌معنای مسافرت از یک مبدأ به یک مقصد به‌منظور سیاحت یا تجارت است و مفهوم آن فرآیندهای مبادله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را نیز دربر می‌گیرد. این عوامل در مجموع، شبکه‌ای را به‌وجود می‌آورند که برای آن، واژه مسافرت یا گردشگری به‌کار برده می‌شود.»

توسعه صنعت گردشگری برای هر کشور می‌تواند منافع استراتژیک و حیاتی از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. کشورهای مختلف نیز با تکیه ‌بر مسائل فرهنگی و اقتصادی خویش از منظر خاص، آن را موردتوجه قرار می‌دهند، تمامی کشورها در رقابتی فشرده و تنگاتنگ در پی استفاده از فرصت‌ها و مزایای بی‌شمار حاصل از آن هستند تا به‌واسطه آن، رفاه نسبی را برای حال و آینده جوامع خود رقم بزنند.

مسلماً در صنعت گردشگری، سرمایه‌های ملی جهان‌گردی هر منطقه، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و هنری آن است که می‌تواند به‌عنوان پارامترهایی برای توسعه گردشگری به‌شمار آید. در این میان جاذبه‌های فرهنگی آذربایجان شرقی در کشور ایران همانند آثار و ابنیه تاریخی، موزه‌ها، مکان‌های دیدنی و زیارتی، موسیقی، آیین‌ها و رسوم مختص این خطه و جاذبه‌های اکوتوریسم، از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر به این استان هستند.

با توجه به اینکه گردشگری صنعتی پویا و گسترده است، لذا در سال‌های اخیر با به‌کارگیری ابزارهای نوین و کارآمد، زمینه رشد و بهره‌مندی جوامع از مزایای آن تسهیل شده است، به دنبال این امر فعالیت‌های مرتبط با صنعت گردشگری نیز جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند، به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از کشورهای جهان با توسعه بخش گردشگری خود و به‌کارگیری روش‌های نوین همچون دیجیتال مارکتینگ علاوه بر جهانی ساختن ظرفیت‌های خود، دسترسی علاقه‌مندان و گردشگران را به آن تسهیل بخشیدند.

آذربایجان شرقی به‌عنوان یکی از استان‌های پیشتاز کشور، همواره در راستای توسعه صنعت گردشگری پیشرو بوده و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌عنوان بازوان توانمند توسعه اقتصاد استان، اقدامات نوینی را در راستای به‌روزرسانی زیرساخت‌های گردشگری انجام داده است.

بازاریابی گردشگری را اساساا می‌توان فرآیند عرضه خدمات به‌منظور تأمین تقاضای گردشگران در بازارها و مقاصد گردشگری بیان کرد، از این‌رو آذربایجان شرقی نیز طی سال‌های اخیر با تقویت زیرساخت‌های گردشگری در حوزه دیجیتال‌مارکتینگ در تلاش بوده تا علاوه بر معرفی گسترده ظرفیت‌های خود، شرایط لازم را برای تأمین تقاضای گردشگران فراهم کند.

با آغاز پاندمی کووید 19 در سراسر جهان، صنعت گردشگری با بحران بزرگی مواجه شد که کسب‌وکارهای بسیاری را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرد، اما دیری نگذشت که سیستم‌های نوین در این صنعت فعال، بحران کووید19 را به فرصتی برای بدون مرز ساختن گردشگری تبدیل کرد، به‌طوریکه در شش‌ماه نخست سال 99 دسترسی به بخش عمده‌ای از جاذبه‌های گردشگری جهانی از طریق گردشگری الکترونیک برای تمامی جوامع میسر شد.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی نیز با تبدیل این بحران به فرصتی طلایی برای تقویت زیرساخت‌های خود در حوزه دیجیتال‌مارکتینگ، طی شش‌ماه نخست سال 99، اقدامات ویژه‌ای برای دسترسی آسان مردم به اطلاعات مربوط به جاذبه‌های گردشگری و همچنین صنایع‌دستی استان و غنی‌سازی اوقات فراغت آن‌ها انجام داد.

این اداره‌کل طی نوروز 99 که با ایام قرنطینه شیوع کووید 19 همراه بود، با تولید فتوکلیپ و ویدئوکلیپ‌های 360 درجه‌ای به معرفی بیش از 150 ابنیه و اماکن تاریخی، موزه و جاذبه‌های طبیعی گردشگری پرداخت تا به این ترتیب علاوه بر حمایت از نهضت در خانه بمانیم، امکان دسترسی علاقه‌مندان به اطلاعات گردشگری استان و انتخاب هدفمند مقصد گردشگری پس از گذر از این دوره بحرانی را فراهم سازد.

همان‌طور که پیش از این ذکر شد، شیوع ویروس کووید19 در جهان تحولی عظیم در نظام گردشگری و انتخاب سفر ایجاد کرد، به‌طوری‌که با دسترسی جامع علاقه‌مندان به اطلاعات گردشگری، زین پس سفرها با دانش و آگاهی بیشتری توسط گردشگران انجام خواهد شد، از این‌رو اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی نیز اقدامات خود در راستای تسهیل سفر و دسترسی آسان به اطلاعات گردشگری استان را تا به امروز تداوم بخشیده و علاوه بر تولید ویدئوکلیپ‌های جامع از جاذبه‌های گردشگری استان، چند موزه‌ شاخص استان را نیز به سیستم (QR Code) مجهز کرده است.

بی‌شک یکی از ارکان مهم و اصیل گردشگری در جهان، هنر دست هنرمندان زبده و خلاقی است که به‌مثابه آئینه تمام‌نمای فرهنگ و اصالت هر جامعه‌ای به‌واسطه گردشگران در جای‌جای دنیا به نمایش درمی‌آیند و اصالت را توشه راه مسافران مرزهای دور و نزدیک می‌کند.

هنر دست هنرمندان اصیل و متبحر آذربایجان شرقی در تمامی ادوار تاریخی شناخته ‌شده است و سالانه گردشگران بسیاری را برای نظاره تلفیق ذوق و خلاقیت در یک قاب و همچنین انتخاب آن‌ها به‌عنوان توشه راه خود، میهمان استان می‌کند.

با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از 13 هزار هنرمند فعال در بیش از 80 رشته هنری آذربایجان شرقی به فعالیت می‌پردازند، لذا این اداره  در راستای حفظ هنرهای اصیل، ترویج، آموزش، رونق چرخه اقتصادی صنایع‌دستی استان و همچنین  تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به هنرهای دستی و سنتی آذربایجان شرقی، اقدام به طراحی و راه‌اندازی بازار اینترنتی صنایع‌دستی آذربایجان کرده است که در سایت آثار هنرمندان به‌صورت کامل و جامع معرفی و امکان عرضه مستقیم و آسان را برای متقاضیان فراهم می‌سازد.

ششم مهرماه سال 99، روز جهانی گردشگری اگرچه با سختی‌ها و تحولات بزرگی همراه بود، اما زمینه تبدیل بحران به فرصت را برای جوامع بشری فراهم کرد تا با بازنگری ظرفیت‌ها و تقویت زیرساخت‌های خود برای تبیین آینده‌ای روشن در صنعت گردشگری، برنامه‌هایی کارآمد و نوینی را برای توسعه این صنعت پویا و به دنبال آن رونق اقتصادی به‌کار گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 13990706522456

برچسب‌ها