روستاها، ظرفیتی برای توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

روستاها در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شوند.

کار و تولید در روستاها چرخه اقتصادی درآمدزایی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های گردشگری، کشاورزی و دامپروی ایجاد کرده است. دولت برای شکوفایی این ظرفیت‌ها تلاش کرده تا با تسهیلات ارزان‌قیمت زمینه ایجاد اشتغال را با استفاده از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی،کمپ‌های عشایری و کارگاه‌های صنایع‌دستی در روستاها فراهم سازد.

کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل چهارفصل بودن و وجود طبیعت بکر، هوای پاک و آبشار و چشمه‌سارها، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری روستایی دارد.

شناسایی ۱۴ روستای نمونه گردشگری یکی از اقدامات موثر در راستای توسعه گردشگری روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌رود. وجود 1750 روستا با صدها جاذبه چون بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای متنوع، بستر مناسبی را برای فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم کرده است.

جذابیت‌های خاص روستاها با طبیعت بکر و مردمانی مهمانواز، ضرب‌آهنگی آرام و دل‌نشین برای ذهن‌های خسته از شهرنشینی به صدا درآورده است.گردشگران قدم‌زدن در کوچه‌های کاه‌گلی همراه با بوی عطرآگین پخت نان محلی و غذاهای سنتی را بسیار دلنشین و رویایی توصیف می‌کنند.

گردشگری روستایی شاخه‌ای از گردشگری است که از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌ونقل در جهان مورد توجه قرار گرفته‌ است.گردشگری طبیعی،گردشگری کشاورزی و اکوتوریسم از انواع گردشگری در روستاهاست.

کارشناسان معتقدند که جذب گردشگر از یک طرف شرایطی را برای بازسازی سکونت‌گاه‌های روستایی که خالی از سکنه شده‌اند فراهم می‌آورد و مهاجرت معکوس ایجاد می‌کند و از طرف دیگر به ایجاد شغل و توانمندسازی روستاییان و کاهش فقر و توزیع ثروت و احیای هنر، فرهنگ و غذاهای بومی محلی کمک می‌کند.

 اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کهگیلویه و بویراحمد

اقامتگاه بوم‌گردی غریب باشت مکانی است که وجود کلبه سنتی، عرضه غذاهای سنتی،نوشیدنی‌های محلی، نان محلی و دمنوش‌های گیاهی با سبزی‌های معطر کوهی با داشتن زیرساخت‌هایی مانند کلبه محلی برای تورگردانان، امکاناتی مانند اسب‌سواری، سفر با نیسان و راهنمای بومی برای گردشگران باعث شده این اقامتگاه پذیرای صدها مسافر به‌ویژه در فصول بهار و تابستان باشد. کوه 3‌هزار متری خامی، رود رونه، چشمه‌سارهای پرآب و پوشش گیاهی متنوع از مناطق دیدنی نزدیک به این اقامتگاه است.

اقامتگاه کاکان با امکاناتی مانند آموزش طبخ غذاهای بومی، آموزش سوارکاری، برگزاری جشن های بومی، آلاچیق‌های بزرگ و کوچک در کنار سیاه‌‌چادرهای عشایری فرصتی بی‌نظیر برای تجربه‌های نو از سفر در مناطق گردشگری بکر ایجاد می‌کند.

اقامتگاه بوم‌گردی رئیس در سی‌سخت یک خانه بومی با دیوارهای خشتی، در و پنجره‌های چوبی و دارای سبکی کاملا سنتی است که چون پنجره‌ای رو به بهشت است. پارکینگ اختصاصی، سرویس‌دهی اینترنت و پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، آشپزخانه عمومی برای پخت‌و‌پز مستقل گردشگران و راهنمای تور‌های گردشگری محلی از دیگر امکانات این مجتمع رفاهی‌تفریحی است.

در نزدیکی این اقامتگاه، محصولات صنایع‌ دستی مانند جاجیم، گلیم، نمد و آینه‌دان نیز به مسافران عرضه می‌شود.

آبشار تنگ نمک، چشمه میشی، گردنه بیژن و دشت لاله‌های واژگون از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک به این اقامتگاه است.

برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری

مجید صفایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «9 طرح زیرساخت گردشگری استان در دست ساخت است و تا پایان دولت تدبیر و امید به‌بهره برداری می‌رسد. مجتمع گردشگری روستای شوش در باشت، مجتمع گردشگری رفاهی در روستای ده برآفتاب بویراحمد از جمله طرح‌های در دست اجرای حوزه گردشگری روستایی استان است که قرار است دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.»

او می‌افزاید: «همچنین سه اقامت بوم‌گردی در روستاهای طسوج در چرام،کریک در بویراحمد قرار است دهه فجر افتتاح شود. سه مجتمع گردشگری در روستاهای کوشک برآفتاب کهگیلویه و گردوه و دهنو در بویراحمد نیز براساس برنامه‌ریزی قرار است در خردادماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. با بهره‌برداری از این طرح‌ها علاوه بر امکان حضور گردشگران، فروش تولیدات محصولات صنایع‌دستی می‌تواند ۶۲ فرصت شغلی ایجاد کند.»

استقبال از اقامتگاه های بوم‌گردی

اسماعیل احمدی مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام می‌کند: «۱۳ اقامتگاه بوم‌گردی تا پایان سال جاری در این استان ایجاد میشود. این اقامتگاه‌ها در شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود.»

او می‌گوید: «برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی چهار میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی پرداخت می‌شود. گردشگران از محیط‌هایی مانند هتل و مهمانسراها خسته شده‌اند، به همین دلیل تلاش برای ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیاد شده است. در سال‌های اخیر شش اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای استان با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و مشارکت سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.»

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مترمربع بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده و در این استان بیش از دو هزار اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد افزون بر ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

* گزارش از علی‌اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 13990707561582

برچسب‌ها