مرزبانی زیستی در چهارمین کارگاه پدافند غیر عامل بررسی شد

چهارمین کارگاه آموزشی پدافند غیر عامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با موضوع مرزبانی زیستی و نظام عملیاتی پدافند زیستی کشور با حضور نمایندگان پدافند غیر عامل 31 مرکز استانی به‌صورت مجازی برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این کارگاه آموزشی که با حضور سردار علی مهدی‌پور جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور و محمد کریمی‌پور معاون این قرارگاه و مدیران کل معاونت گردشگری و میراث‌فرهنگی کشور در روز چهارشنبه 9 مهرماه 99 برگزار شد، مطالعه و شناسایی انواع تهدیدهای زیستی، پایش و تشخیص آن قبل از وقوع همه‌گیری‌ها، تعیین منشأ آلودگی و هدایت و کنترل منابع و امکانات در مناطق آلوده  یا در معرض آلودگی  بررسی شد.

سردار علی مهدی‌پور جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور در این نشست با اشاره به تصویب سند پدافند زیستی کشور و لزوم توجه به مرزبانی زیستی از تهیه سند آیین‌نامه اجرایی پدافند غیرعامل مرزبانی زیستی با هدف هدفمند و نظام‌مندکردن فعالیت‌های مرزبانی زیستی به‌منظور مدیریت و کنترل تهدیدهای زیستی، و پایش تخصصی واردات و صادرات دارای عوامل تأثیرگذار بر سلامت جامعه، شناسایی و پیش‌آگاهی از تهدیدهای زیستی، تدوین الزامات کاهش آسیب‌پذیری‌زیستی در برابر تهدیدها و ... خبرداد.

 او هدایت، راهبری، سامان‌دهی، هماهنگی و هم‌افزایی امور پدافند زیستی بین دستگاه‌های اجرایی در راستای رصد، پایش، مراقبت، کنترل، تشخیص و مدیریت تهدیدهای زیستی در مرزهای هوایی، زمینی، دریایی در چارچوب سیاست‌ها و اقدامات قرارگاه و... را از جمله مأموریت‌های مطرح شده در این آیین‌نامه اعلام کرد.

محمد کریمی‌پور معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور نیز در این  کارگاه تهدید زیستی را هر نشانه، رویداد یا حادثه طبیعی یا غیر طبیعی با استفاده از عوامل زیستی که موجب تضعیف و نابودی سرمایه‌های انسانی و یا آسیب‌های اقتصادی از طریق تخریب و نابودی سرمایه‌های زیستی در کشور می‌شود، برشمرد.

او در این نشست با ارائه تعاریف تهدید، حوادث طبیعی زیستی، تروریسم زیستی، جنگ زیستی، بحران زیستی، پدافند زیستی، سرمایه ملی زیستی وآسیب‌پذیری زیستی پرداخت و مکان و گستره تهدیدهای زیستی را شامل جهانی، ملی، منطقه‌ای، محلی، سازمانی و فردی به ارائه اقدامات انجام گرفته در این حوزه و فعالیت‌های پس از مواجهه با ویروس کووید 19  پرداخت.

در پایان این نشست مقرر شد، با توجه به اهمیت پدافند زیستی جلسات منظم و هفتگی بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مسئولان سازمان پدافند غیرعامل در حوزه زیستی  برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر 13990710425994

برچسب‌ها