نظرآباد می‌تواند قطب گردشگری البرز شود

صنعت گردشگری، یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر توسعه پایدار حکومت‌ها و دولت‌ها در جهان امروز به‌شمار می‌رود که به‌سرعت در حال رشد است.

اثرگذاری صنعت گردشگری با گستردگی بسیار آن در زمینه‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال بر کسی پوشیده نیست. بر همین اساس گردشگری به‌عنوان یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی در عصر حاضر به‌شمار می‌آید و می‌تواند با ادغام منابع داخلی و خارجی، در جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین زیست‌محیطی، منافع زیادی به‌دنبال داشته باشد.

تاثیر بسزا و انکارناپذیر صنعت گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها موجب شده است تا اقتصاددانان از آن به‌عنوان صادرات نامرئی نام ببرند و آن را رکن اصلی توسعه پایدار بدانند.

در این میان می‌توان اذعان داشت که صنعت گردشگری یکی از اجزای مهم اقتصاد شهری به‌حساب می‌آید و در ذیل ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه کشور، بر لزوم ارتقای آن و تولید ثروت، اشتغال‌زایی و مبادلات فرهنگی تأکید شده است. 

استان البرز در تقسیمات کشوری از لحاظ موقعیت جغرافیایی، راه ارتباطی میان چند استان مهم است که شرق و غرب و حتی شمال و جنوب را به‌یکدیگر پیوند می‌دهد. نظرآباد غربی‌ترین شهرستان البرز که با وجود آثار ارزشمند تاریخی چون محوطه ازبکی با قدمت نه‌هزار ساله، تالاب صالحیه، آسیاب مهدی‌آباد، کویر و تپه‌های رنگی نجم‌آباد، مسجد نجم‌آباد، عشایر گلدره و کارخانه‌های مقدم به‌عنوان موزه صنعتی، ظرفیت بالقوه و تنوع بالایی در صنعت گردشگری در ابعاد گوناگونی نظیر تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی، صنعتی، ورزشی، کویرنوردی و اکوتوریسم دارد.

شهرستان نظرآباد با قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی و گذرگاه‌های حیاتی کشور از قبیل آزادراه پرتردد تهران‌ـ‌کرج‌ـ‌قزوین و جاده قدیم کرج‌ـ‌قزوین و با داشتن  گنجینه‌های تاریخی، طبیعی و البته صنعتی، توان تبدیل‌شدن به قطب گردشگری منطقه را دارد.

از طرف دیگر با توجه به رشد بالای جمعیتی از 2800 نفر در سال 1345 به 120هزار نفر در سال 1395 و لزوم اشتغال‌زایی، می‌توان با توسعه و حمایت از صنعت گردشگری به‌افزایش درآمدهای پایدار و در نهایت به تقویت اقتصاد شهری کمک کرد.

امکان‌سنجی توسعه گردشگری و زیرساخت‌های آن در شهرستان نظرآباد باید با توجه به شاخصه‌های مناسب آن از جمله گردشگری، راه‌های ارتباطی و سهولت دسترسی، تأسیسات زیر بنایی‌ـاقتصادی، تبلیغات شهری و دستیابی به گردشگری پایدار صورت بگیرد.

استفاده از متخصصان حوزه گردشگری و نگاه علمی به آن، ضرورت آسیب‌شناسی و شناخت دقیق وضعیت موجود، بررسی نقاط ضعف و قوت و در نهایت ارائه راهکاری برای برون‌رفت از این چالش نیازمند برنامه‌ریزی مدون است که متأسفانه تاکنون مغفول مانده است. امید است با بررسی‌های کارشناسانه و دقیق به‌زودی شاهد پیشرفت همه جانبه در شهرستان نظرآباد باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1399071417

برچسب‌ها