روستاها باید مراکز گردشگری و پاسدار فرهنگ باشند/ مهاجرت از روستا به شهر را متوقف می‌کنیم

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه روستاها باید مراکز گردشگری و پاسدار فرهنگ ایران زمین و فرهنگ دینی و اسلامی باشند افزود: «آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که شرایط روستا را به گونه‌ای قرار می‌دهیم که مساله مهاجرت روستا به شهر متوقف شود.»

به گزارش میراث‌آریا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در آیین افتتاح 6750 طرح عمرانی، ۲۶هزار و ۵۱۲ طرح اشتغال روستایی و عشایری و ۷۲هزار و ۲۸۲ واحد مسکن روستایی در سراسر کشور گفت: «افتتاح امروز طرح‌های ملی روستایی و عشایری با هزینه بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بیانگر بخش محدودی از تلاش‌های دولت در راستای توسعه روستاهای کشور است.»

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت تولید و تامین امنیت غذایی جامعه، گفت:  «امروز در شرایط جنگ اقتصادی، تامین امنیت غذایی کشور با افزایش تولید و خودکفایی در تامین نیازمندی‌های کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و روستاییان و عشایر در این راه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. روستاییان در همه بخش‌های کشاورزی، زراعی، دامی، باغی فعال هستند و البته روستاها به غیر از تولید محصولات کشاورزی در تولید صنایع‌دستی نیز نقش زیادی دارند و در سال‌های اخیر در زمینه گردشگری هم نقش بسیار ارزشمندی پیدا کردند.»

او افزود: «روستاها باید هم مراکز گردشگری باشند و هم پاسدار فرهنگ ایران زمین و فرهنگ دینی و اسلامی باشند. روستاییان عزیز مرزبانان میهن و فرهنگ خود در سراسر کشور هم هستند. از همه اینها مهم‌تر این است که شرایط روستا را به گونه‌ای قرار می‌دهیم که مسئله مهاجرت روستا به شهر متوقف شود، این خیلی مهم است.»

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: «وقتی روستاها تخلیه شوند و حاشیه‌نشینی در شهرها افزایش یابد، هزاران مشکل اجتماعی و اقتصادی به‌وجود می‌آید. مهم این است که روستاها به گونه‌ای رشد کنند که روستایی عزیز ما نیازی به مراجعه به شهر نداشته باشد. مهم این است که روستاهای کشور دارای جاذبه شوند و به گونه‌ای باشد که جوانان عزیز روستایی وقتی رشد پیدا می‌کنند، با فقدان امکانات مواجه نباشند.»

دکتر روحانی توسعه اشتغال روستایی را از دیگر اقدامات مهم دولت در مورد روستاها و عشایر عنوان کرد و افزود: «روستایی برای ادامه زندگی خود نیاز به شغل و درآمد دارد و این دولت با استفاده از یک میلیارد دلار سرمایه تامین شده از صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب، کار ارزشمندی در زمینه اشتغال‌زایی روستایی به انجام رسانده است. حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در روستاها برای اشتغالزایی آوردیم و دیدید که همین امروز چقدر طرح‌های اشتغالزایی افتتاح شد. کارهایی که از ابتدای سال در این شش ماه و دو هفته انجام گرفته بود، مورد افتتاح قرار گرفت. این مسئله اشتغال مسئله بسیار مهم و اساسی کشور است.»

او تصریح کرد: «عدم یا کاهش مهاجرت نتیجه همین تلاش‌ها و خدمات است و ان‌شاءالله قدم به قدم به مهاجرت معکوس برسیم و روستاها شرایطی پیدا کند تا مردمی که از روستاها به شهرها آمدند، باز به روستاهای خودشان برگردند. این نقطه بسیار مطلوب برای کشور است.»

دکتر روحانی ادامه داد: «روستایی باید در روستا دارای شغل مورد نظرش باشد، باید دارای درآمد مکفی باشد و باید جایگاهی که روستایی دارد، حفظ شود. بعضی افراد در فرهنگ و تبلیغات اینطور به ذهن‌شان می‌آید که روستایی بودن یا شهری بودن چگونه باید با هم مقایسه شود! اینطور نیست که چون من فرزند روستا هستم، به روستا افتخار کنم، روستایی بودن واقعا افتخار است، برای همه و به ویژه برای آنهایی که در شرایط سخت در امر تولید تلاش کردند. الحمدالله روز به روز شرایط روستا سهل‌تر و آسان‌تر و آماده‌تر می‌شود.»

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود، بهره‌مندی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان روستاها از بیمه تامین اجتماعی را هدیه دولت به روستاییان و عشایر در آستانه روز ملی روستا و عشایر اعلام کرد و گفت: «این دولت تا پایان راه خود در کنار روستاییان و عشایر عزیز خواهد بود و تلاش می‌کنیم همه با هم و در کنار هم در مقابل جنگ اقتصادی دشمن پیروز شویم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399071515823

برچسب‌ها