نقش صنعت حمل و نقل بر رونق گردشگری اردبیل

گردشگری در حال حاضر به عنوان سومین صنعت پردرآمد جهان یکی از ابزارهای مهم در توسعه جوامع به شمار می‌رود که عواملی نظیر موقعیت جغرافیایی، سهولت دسترسی ایمن و فاصله زمانی در کنار ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی نقش عمده‌ای در بازدهی این صنعت با جذب گردشگر دارد.

بدیهی است با توجه به پیشرفت تکنولوژی علاوه بر اینکه تبلیغ و اطلاع‌رسانی از جاذبه‌ها و معرفی هدفمند آن نقش موثری در گردشگری موفقیت‌آمیز خواهد داشت، توسعه زیرساخت‌ها نیز نقش خطیری در رونق این صنعت داشته و این مولفه می‌تواند موجب شود که گردشگری هر منطقه حرفی برای گفتن در سطح بین‌المللی داشته باشد.

از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها در راستای توفیق در صنعت گردشگری و دستیابی به سیاستگذاری‌های کلان، رشد سريع بخش حمل و نقل و توسعه راه است که بدون توجه به این مولفه در حوزه ریلی، دریایی، هوایی و زمینی ارتقا و درآمدزایی در صنعت گردشگری میسر نخواهد شد چرا که بدون بهبود و توسعه حمل  نقل توسعه گردشگری میسر نیست.

براي دستيابي به جاذبه‌هاي گردشگري هر منطقه نياز به احداث و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و توجه به امور زیربنایی و روبنایی است و به‌رغم اینکه فاصله بین مبدا و مقصد و زمان دسترسی به منطقه مورد نظر، موثر در حضور گردشگران در منطقه است، اما توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل راحت، مطمئن، مناسب، سریع و ارزان نقش مسافت را کمرنگ‌تر خواهد کرد.

با توجه به پیوستگی دو صنعت حمل و نقل و گردشگری بی‌تردید می‌توان گفت که توسعه زیرساخت‌ راه یکی از ملزومات اساسی و از مهمترين عوامل سهيم در توسعه صنعت گردشگری است به طوری که دسترسی یا عدم دسترسی به جاذبه‌ها می‌تواند عامل اتصال یا انفصال گردشگر با جاذبه‌ها شود.

پیشرفت‌های حاصله در توسعه صنعت حمل و نقل در تمامی مناطق جهان و به ویژه در استان اردبیل که دارای موقعیت کوهستانی است، مکمل گردشگری و عامل رشد این صنعت خواهد بود و نقشی اساسی در توسعه متوازن سفر با رونق گردشگری زمستانی ایفا خواهد کرد، چرا که نبود و یا ضعف سیستم حمل و نقل استان در همه حوزه‌ها بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین عامل بازدارنده و مانع ورود گردشگران به استان در فصول سرد بوده است.

اجرای پروژه‌های ایجاد راه‌آهن، توسعه فرودگاه و توسعه بزرگراه که در حال حاضر در استان با جدیت پیگیری می‌شود، در راستای توسعه گردشگری استان خواهد بود چرا که با سهولت دسترسی گردشگران به استان در فصول پاییز و زمستان به ویژه از طریق حمل و نقل ریلی می‌توانیم شاهد خروج گردشگری استان از حالت فصلی با حضور گردشگران در منطقه باشیم.

برای دستیابی به توسعه پایدار در صنعت گردشگری و به تبع آن رونق اقتصاد استان که یکی از محورهای آن گردشگری تعیین شده است، توسعه زیرساخت راه یک عنصر مهم و جذاب در گردشگری خواهد بود که می‌تواند اقتصاد استان را با جهشی اساسی روبه‌رو کند.

انتهای پیام/

کد خبر 13990715248976

برچسب‌ها