شالیزارهای برنج، ظرفیتی بالقوه برای توسعه گردشگری کشاورزی ایلام

با توجه به این که سبک زندگی شهری مدت‌هاست انسان‌ها را از طبیعت دور کرده است، آن‌ها تلاش می‌کنند خود را از تنش‌های زندگی ماشینی دور کرده و در محیط‌های آرام و به دور از استرس و فشارهای روحی روزانه قرار بگیرند امروزه گردشگری کشاورزی یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری مناطق مختلف جهان محسوب می‌شود.

بی شک گردشگری کشاورزی علاوه بر اینکه به ایجاد حس آرامش و همچنین دوری از تنش‌های زندگی ماشینی کمک می‌کند راهکاری برای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آن‌ها است.

ایجاد منبع درآمد برای روستاییان از طریق توسعه گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی جزو فعالیت‌های جدید کشاروزان و روستاییان است که به ‌آن‌ها در رسیدن به یک منبع کسب درآمد ثانویه کمک می‌کند.

در گردشگری کشاورزی اقدامات و فعالیت‌های کشاورزی و دامداری که در مزرعه انجام می‌شود، برای جذب گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این طریق هم درآمدی جدا از فعالیت‌های کشاورزی عاید خانوارهای روستایی شده و هم گردشگران از زیبایی‌های مناطق روستایی بهره مند می‌شوند.

سیروان و چرداول قطب اصلی تولید برنج عنبر بو در استان

برنج عنبربو  یکی از محصولات کشاورزی معروف استان ایلام است که از عطر و طعم خارق العاده‌ای برخوردار بوده و طرفداران خاص خود را دارد و با توجه به کیفیت بالا و عطر و طعم آن یکی از سوغات‌های محلی ایلام به‌شمار می‌رود.

شهرستان‌های سیروان و چرداول دو قطب اصلی تولید این نوع برنج در ایلام هستند و سالانه صدها هکتار از اراضی به کشت این نوع برنج اختصاص پیدا می‌کند.

شهرستا‌ن‌های ایلام  با توجه به آب‌ و هوای معتدلی که دارند مستعد کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله برنج عنبربو هستند و باید گفت گردشگرانی که هرساله از این شهرستان‌ها دیدن می‌کنند با عطر و طعم این برنج آشنایی دارند و بی شک برای یک بار هم که شده آن‌را به‌عنوان سوغات انتخاب کرده‌اند.

لزوم تلاش برای توسعه گردشگری کشاورزی

به‌طور قطع با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌هایی که در مناطق سیروان و چرداول وجود دارد می‌توان از ظرفیت کشت و برداشت برنج و سایر محصولات در راستای گسترش گردشگری کشاورزی استفاده کرد.

با توجه به اینکه گردشگری کشاورزی تنها به بازدید از مزرعه، شالیزار، باغ و .... محدود نمی‌شود بلکه گردشگران در مراحل کشت و برداشت محصولات کشاورزی نیز مشارکت دارند بی تردید این اقدامات برای بسیاری از گردشگران جالب بوده و به جذب  توریست و توسعه منطقه کمک شایانی می‌کند.

از سوی دیگر برگزاری برخی آداب‌و‌رسوم و جشن‌ها که هنگام برداشت محصول انجام می‌شود نیز در راستای گسترش گردشگری کشاورزی می‌تواند مؤثر باشد.

وجود بیش از ۳ هزار هکتار شالیزار در شهرستان‌های سیروان و چرداول

بر اساس گفته مسئولان هرساله بیش از سه هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های سیروان و چرداول به کشت برنج عنبربو اختصاص پیدا می‌کند که از این میزان سالانه حدود ۱۰ هزار تن برنج عنبربو برداشت می‌شود و جشن برداشت برنج عنبربو یکی از رویدادهای گردشگری است که در تقویم گردشگری کشور ثبت شده است.

بی‌شک برنامه‌ها و جشن‌های رویداد‌محور یکی از عوامل جذب گردشگر محسوب می‌شود و جشن برداشت برنج عنبربو که در شهرستان‌های سیروان و چرداول برگزار می‌شود نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند در جذب گردشگر و توریست تأثیرگذار باشد.

استفاده از مرز بین المللی مهران

از سوی دیگر هم‌مرزی استان ایلام با کشور عراق و وجود مرز مهران می‌تواند در جذب توریست خارجی نیز نقش بسزایی داشته باشد  که این امر علاوه بر این‌که به توسعه  صنعت گردشگری می انجامد درآمدزایی و رشد اقتصادی منطقه و استان را به دنبال دارد.

همچنین با توجه به نقش دفاتر گردشگری در جذب توریست ضروری است این دفاتر به‌عنوان بخش خصوصی،جشن‌های رویدادمحور و توجه به گردشگری کشاورزی را برای معرفی بیشتر استان مورد توجه قرار دهند.

توسعه گردشگری روستایی و تأثیر آن بر آمار مهاجرت

با عنایت به این‌که توسعه گردشگری کشاورزی می‌تواند درآمدزایی و توسعه اقتصادی مناطق روستایی را در پی داشته باشد بی‌شک این مهم می‌تواند به کاهش آمار مهاجرت از روستاها به شهرها منجر شود و قطعا توجه به گردشگری کشاورزی در استان ایلام و به‌ویژه شهرستان‌های سیروان و چرداول می‌تواند مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها نیز در پی داشته باشد که این امر در کاهش برخی از معضلات اجتماعی از جمله کاهش حاشیه‌نشینی در شهرها منجر می‌شود.

امید است مسئولان ارشد استان با اختصاص اعتبارات لازم زمینه توسعه این نوع گردشگری را در استان  به‌ویژه شهرستان‌های سیروان و چرداول فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399071637

برچسب‌ها