گردشگری، فرصتی برای احیای اقتصاد ملی در پساکرونا

تفاوت نرخ دلار و ریال ایران باعث شده تا ایران به یک مقصد گردشگری ارزان‌قیمت تبدیل شود و اگر این تفاوت یک آسیب اقتصادی محسوب می‌شود، اما بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ایران در دوران پساکرونا، با سیل عظیم تقاضای سفر مواجه خواهد شد و مقصد گردشگری ارزان‌قیمت می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل برای اقتصاد کشور تبدیل شود.

به دلیل وضعیت کنونی متأثر از بیماری همه‌گیر کرونا و همچنین رکود اقتصادی حاکم برجهان و محدودیت سفر، در دوران پساکرونا با حجم بالایی از تقاضا برای مقاصد گردشگری مختلف مواجه خواهیم شد اما احتمالاً امکان و یا توان سفر به مقاصد گردشگری گران‌قیمت محدود خواهد بود و به همین دلیل تقاضا برای مقاصد گردشگری ارزان‌قیمت افزایش پیدا می‌کند.

ایران در سال‌های گذشته همیشه یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا بوده و  طی چند سال گذشته هم این موضوع شدت پیداکرده، به‌طوری‌که اکنون جزو این مقاصد محسوب می‌شود. بنابراین ایران می‌تواند از چالش،  سیل عظیم تقاضا به‌عنوان مقصد گردشگری در دوران پساکرونا، به‌عنوان یک فرصت اقتصادی استفاده کند.

و اما خراسان رضوی استانی است به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) بیشترین گردشگر را جذب کرده است، بر اساس آمارها سال گذشته بیش از ۳۲ میلیون زائر و گردشگر به استان آمده‌اند که 3 میلیون و 819 هزار و 146  نفر از این زائران و گردشگران خارجی بوده‌اند که بیشترین آن‌ها به ترتیب از کشورهای عراق ، بحرین ، عمان ، امارات ، پاکستان و ... وارد استان خراسان رضوی شده‌اند.

البته بر اساس سیاست‌گذاری صورت گرفته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای خراسان رضوی 8 بازار هدف گردشگری شامل عراق، آذربایجان، افغانستان، عمان، کویت، امارات، پاکستان و هندوستان تعیین‌شده است و برنامه‌های جذب گردشگر از این بازارهای هدف گردشگری در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

 ازآنجاکه پرواز مستقیم، جاذبه سفر و تأسیسات اقامتی از فاکتورهای جذب گردشگر به شمار می‌رود، برنامه‌هایی مبتنی بر این فاکتورها طراحی‌شده است به‌گونه‌ای که تقریباً حدود 50 درصد ظرفیت اقامتی کشور در این استان قرار دارد و اقامت در این استان در گونه‌های مختلف از ارزان‌قیمت تا بالاترین سطح و درجه از امکانات و خدمات وجود دارد و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، هم‌چنین برای سهولت دسترسی زائران و مسافران در حال حاضر  از کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و قطر  به مشهد پرواز مستقیم برقرار است و با عادی شدن شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا و مساعد شدن اوضاع به‌سرعت تعداد کشورها و پروازها افزایش خواهد یافت.

از دیگر ویژگی‌های استان خراسان رضوی می‌توان به اقلیم چهارفصل خراسان و سابقه کهن تاریخ و تمدنی  اشاره کرد که علاوه بر وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) خود مقصد گردشگری است، که طی چند سال گذشته باهدف توزیع ثروت، توزیع سفر نیز انجام‌شده است چون بر این باوریم که جمعیت چندده‌میلیونی زائر و مسافر مشهد می‌تواند زمینه آبادانی شهرها و روستاهای کمتر توسعه‌یافته استان را فراهم کند.

در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با صدور ۱۰۴ مجوز فعالیت اقامتگاه بومگردی در ۲۱ شهرستان استان و پیش‌بینی راه‌اندازی ۵۱ اقامتگاه دیگر در استان، فرصت خوبی جهت پذیرش گردشگر در نقاط مختلف استان خصوصاً در مناطق کم‌برخوردار و روستایی فراهم‌شده است و ادامه این روند با توجه ویژه به مقاصد مستعد توسعه از طریق صدور مجوزهای مراکز گردشگری کشاورزی ، کمک خوبی جهت تمرکززدایی از مرکز استان و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل استان در جهت توسعه گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در مناطق مستعد گردشگری خواهد شد.

بر کسی پوشیده نیست که بیشترین آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا متوجه مشاغل و کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه گردشگری ازجمله حمل‌ونقل، مراکز اقامتی ، پذیرایی و تفریحی ، بازار ، تورهای گردشگری و ... بوده است و از طرفی عدم‌حمایت و همراهی دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی و دست‌اندرکاران این صنعت می‌تواند باعث تعمیق بحران موجود و ایراد آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر این صنعت حساس شود اگرچه سیاست‌های حمایتی دولت از قبیل اعطای تسهیلات ، بیمه بیکاری، امهال بدهی‌های تأسیسات گردشگری، اجازه تداوم فعالیت این واحدها در شرایط کرونا و ...  تسکینی موقت بر مشکلات حاد پیش‌آمده بوده است ولی می‌طلبد دولت در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی، نگاه حمایتی خود را  بیش‌ازپیش  به بقا و احیای این صنعت معطوف سازد.

حفظ سرمایه‌گذاری‌های سنگین انجام‌شده در بخش‌های گردشگری و اقامتی ازیک‌طرف و نگهداری و مراقبت از سرمایه‌های انسانی از طرف دیگر نقش مؤثری در احیای هر چه سریع‌تر این صنعت گردشگری در دوران پسا کرونا خواهد داشت و با توجه به این‌که در حال حاضر  تمامی بخش‌های صنعت گردشگری با  مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درگیر بحران بی‌سابقه ناشی از تعطیلی بیش از دوسوم تأسیسات گردشگری ، عدم حضور گردشگران ، درصد اشغال پایین واحدهای اقامتی  و بیکاری قریب به بیست هزار نفر از نیروی شاغل مستقیم حوزه گردشگری می‌باشند  و با عنایت به نقش‌آفرینی مؤثر صنعت گردشگری در غلبه بر مشکلات  اقتصادی در تمامی حوزه‌های مرتبط در دوران پساکرونا، اهتمام  و عنایت ویژه حمایتی دولت به این صنعت بیش از گذشته ضرورتی انکارناپذیر است.

تردیدی نیست با عبور از بحران، ایران به‌عنوان ارزان‌ترین مقصد گردشگری در دنیا می‌تواند به‌زودی آسیب‌های وارده را ترمیم کند و در فرصت کوتاهی پذیرای تعداد زیادی از گردشگران خارجی  و رونق مجدد کسب‌وکارهای گردشگری باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399072121

برچسب‌ها