مرمت پشت ‌بام تربت‌‌خانه گنبد سلطانیه به پایان رسید

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از پايان عمليات مرمت پشت بام تربت خانه گنبد سلطانیه خبر داد.

 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند دوشنبه 21 مهرماه 1399 گفت: «سبك‌سازی پشت بام  تربت‌خانه ، استحكام‌بخشی با گچ و خاك ، تعویض آجرهای فرسوده و آسیب‌دیده،  اجرای بندکشی و اجرای شيب‌بندی برای حفاظت نهايی بام انجام شد.»

او افزود: «سامان‌دهی و مرمت بزرگترین گنبد آجری جهان از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های اداره‌کل استان است. موضوع استحکام‌بخشی و سبک‌سازی بناها به‌منظور مقاومت بناها در مقابل زلزله و تنش‌ها و تکان‌های افقی یکی از موضوعات مهمی است که در گنبد سلطانیه مورد توجه قرار گرفته است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان یادآور شد: «وفاداری به اصل و گذشته این بنای تاریخی از اهداف عملیات مربوط به تزئینات است. سامان‌دهی فضای آرامگاه اولجایتو و  فضای تربت‌خانه از برنامه‌های دیگر اداره‌کل استان است.

او در خصوص فضای تربت‌خانه بیان کرد: «‌این فضا به شکل مستطیل با طول ضلع 17.60 متر و عرض 7.80 متر  با ارتفاع 16 متر، محراب مجموعه را در جرز جنوبی در خود جای داده است. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی این بنا کمی پس از احداث و تکمیل گنبد ساخته و به آن الحاق شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399072150

برچسب‌ها