آسیب‌شناسی گردشگری استان البرز

امروزه صنعت گردشگری در جهان به‌عنوان یکی از سودآورترین فعالیت‌ها شناخته شده و زمینه‌ای را فراهم کرده است تا کشورها از آن برای افزایش سهم خود در تجارت و اقتصاد جهانی استفاده کنند. این صنعت با دربرگرفتن حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجارت جهانی است. گسترش صنعت گردشگری به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی با افزایش سطح درآمد اقشار مختلف، کاهش بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی است و در نتیجه از جمله عوامل موثر در مقابله با فقر محسوب می‌شود.

در این میان، ایران با دارا بودن ظرفیت‌ها و منابع تاریخی و طبیعی بسیاری که نشان از پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی آن دارد به‌عنوان یکی از متمدترین و کهن‌ترین کشورهای دنیا ظرفیت بالایی در صنعت گردشگری و جذب توریست و گردشگر دارد. پتانسیل‌های تاریخی، طبیعی و انسانی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این حوزه به حساب می‌آید که شرایط ایده‌آلی را برای فعالیت در این زمینه فراهم کرده است. 

 استان البرز که در مجاورت پایتخت و مراکز  مهم صنعتی و جمعیتی به‌عنوان شاهراه ارتباطی کشور محسوب می‌شود و شمال و جنوب و شرق و غرب را به یکدیگر وصل می‌کند، می‌تواند از مزایای بی‌شمار صنعت گردشگری در راستای توسعه همه‌جانبه خود اعم از توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی بهره‌برداری کند.

استان البرز با دارا بودن آثار و ابنیه تاریخی و طبیعی نظیر محوطه باستانی ازبکی با قدمت ۹ هزار سال، جاده معروف و زیبای چالوس، پیست بین‌المللی دیزین، دریاچه سد طالقان، کویر نجم‌آباد، تالاب صالحیه همواره مقصد گردشگران و مسافران از سراسر کشور است. همچنین وجود روستاهای هدف گردشگری مانندگلیرد، برغان و عشایر گلدره که می‌توان با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در آن‌ها و جذب توریست خارجی،به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه کمک کرد.

 صنعت گردشگری به‌عنوان یک تجارت جهانی سودآور با ظرفیت‌ها و توانایی‌های گسترده دو ویژگی اساسی و مهم زیر ساخت و تبلیغات را در بر می‌گیرد که برای پیشرفت، تأثیر‌گذاری و گسترش آن نیازمند توجه ویژه مسئولان و فعالان این حوزه هستیم. به این منظور حمایت دولت و بخش خصوصی در رفع موانع و تسهیل در اموری مانند تجهیز و راه اندازی مراکز  اقامتی، افزایش رفاه و امکانات سفر، گامی اساسی در راستای ارتقای سطح کیفی این بخش است. همچنین می توان با ارائه تسهیلات و طرح‌های تشویقی سرمایه‌گذاران را ترغیب به مشارکت در ساخت هتل‌ها و مهمانسراها، گسترش شرکت‌های هواپیمایی و ... کرد.

امروزه اثرگذاری بخش تبلیغات به‌عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت گردشگری بر کسی پوشیده نیست.گستردکی  آگهی‌های متنوع و خلاقانه تجاری، تبلیغاتی و دسترسی آسان خیل عظیم مخاطبان در فضای مجازی و حقیقی به آن‌ها یکی از راه‌های جذب گردشگر است و گستردگی بخش تبلیغات در این حوزه اثرگذار بر کسی پوشیده نیست.    

استان البرز با وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی و گردشگران فراوان در زمینه زیرساخت‌ها و اسکان گردشگران، از قبیل هتل مناسب و اقامتگاه‌های استاندارد با کمبود مواجه است که زیبنده استانی با موقعیت البرز نیست.

ضعف مجموعه‌های متولی حوزه گردشگری، فقدان طرح‌ها و برنامه‌های مدون، ضعف در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و کم‌توجهی برخی مسئولان از جمله نکات قابل تأمل در گردشگری استان البرز است که نیازمند نگاه کارشناسانه و تخصصی است.

استان البرز در حوزه گردشگری دارای نقاط قوت بسیاری است که می‌توان با برنامه‌ریزی مدون، پرهیز از تصمیم‌های غیرکارشناسانه و پی بردن به اهمیت و نقش آن، به درآمدزایی پایدار و توسعه همه جانبه در این زمینه رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1399072410

برچسب‌ها