مستند فاخری از هنر تعزیه‌خوانی در تکیه اعظم برغان البرز ساخته می‌شود

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: «پروژه تهیه مستند از مراسم تعزیه‌خوانی در تکیه روستای برغان به‌زودی آغاز می‌شود.»

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، فریدون محمدی روز دوشنبه 28 مهر ماه 99 با اعلام این خبر گفت: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در قالب مجموعه برنامه‌هایی اقدام به تهیه و ضبط مستند از یک اثر ناملموس و شاخص در هر استان کرده است.»

او گفت: «به همین منظور مراسم تعزیه‌خوانی در تکیه اعظم روستای برغان واقع در شهرستان ساوجبلاغ انتخاب شده است. این مراسم آئینی و مذهبی هر ساله با خیل عظیم مشتاقان و دلداددگان حسینی در محل این تکیه اجرا می‌شود.» 

محمدی ادامه داد: «هنر تعزیه‌خوانی سابقه‌ای دیرینه در البرز دارد و یکی از اولین مراکز اجرای این هنر در کشور محسوب می‌شود. همچنین ابتدایی‌ترین نسخ تعزیه در کشور به این منطقه تعلق دارد و از دوران صفویه تاکنون، پایگاه تعزیه‌خوان‌های بزرگی همچون مرحوم ناظم، ملا محمد بکائی و ملا قاسم بکائی بوده است.»

او افزود: «ساختمان این تکیه با قدمت حدود 600 ساله در دو طبقه احداث و در ضلع شمالی روستا واقع شده است. مصالح به کار رفته در این بنا خشت خام، کاهگل و چوب است. رواق‌ها و دیوارهای آن با تیرچه‌های چوبی منبت‌کاری شده از یکدیگر جدا شده‌اند. در ضلع شمالی رواق ایوان‌مانند و وسیعی قرار دارد که به خان‌نشین معروف است. سکوی اصلی اجرای مراسم تعزیه در مرکز تکیه واقع شده است. همچنین منبر قدیمی این مجموعه در گوشه یکی از رواق‌ها نگهداری می‌شود.» 

او گفت: «ساختمان تکیه اعظم برغان در بهمن ماه سال 1382 و مراسم تعزیه‌خوانی به عنوان اثر معنوی و ناملموس در خرداد 1393 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. همچنین مراسم تعزیه خوانی به عنوان یک هنر آیینی ایرانی، به ثبت جهانی رسیده است.»

محمدی در پایان گفت: «استان البرز با وجود تکیه اعظم برغان و تعزیه‌خوان‌های بومی که افتخاری برای مردم استان البرز است، قطب تعزیه‌خوانی کشور محسوب می‌شود و روستای برغان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است که گردشگری مذهبی در ماه محرم با حضور تماشاگران بسیاری از اقصی نقاط کشور، رواج دارد. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در انتخابی دقیق و کارشناسانه اقدام به ساخت مجموعه‌ای در قالب مستند از این اثر و هنر تاریخی کرده است که حرکتی فرهنگی و ارزشمند است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399072853

برچسب‌ها