آغاز بررسی و پایش آثار تاریخی چالدران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از آغاز بررسی و پایش آثار تاریخی ثبت ملی شده چالدران با همکاری کارشناسان باستان‌شناسی و مردم‌شناسی این اداره‌کل خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، جلیل جباری 3 آبان با اعلام این مطلب اظهار کرد: «اقدامات لازم برای آغاز این پایش‌ها از 30 مهرماه سال جاری آغاز شده و تا چند هفته این کار ادامه خواهد داشت.»

او افزود: «هدف از اجرای این برنامه، بررسی وضعیت آثار ثبتی چالدران و همچنین بازنگری در گاه‌نگاری آثار تاریخی سطح شهرستان است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: «بررسی و مطالعه وضعیت فرهنگی روستاهای سطح شهرستان با استفاده از ظرفیت کارشناسان مردم‌شناسی این اداره‌کل از دیگر اقدامات انجام شده است.»

چالدران با وسعتی در حدود 1991 کیلومترمربع در شمال آذربایجان‌غربی واقع شده و  از جهت غربی با کشور ترکیه دارای مرز مشترک جغرافیایی است.

این شهرستان به دلیل داشتن سلسله کوه‌های بلند و دره‌های میان‌کوهی از آب و هوای سرد و معتدلی برخوردار بوده، این وضعیت در طول دوره‌های مختلف تاریخی باعث جذب گروه های انسانی در منطقه شده است.

 بررسی‌ها و مطالعات باستان‌شناسی که در طی سال‌های گذشته( ولفرام کلایس و اشتفال کرول، سال 1356ه.ش ) به صورت گذرا در منطقه انجام شده، نشانگر وجود محوطه‌های تاریخی متعدد در منطقه است.

در حال حاضر در چالدران بیش از 100 اثر در فهرست میراث ملی کشور و همچنین یک اثر در فهرست آثار جهانی ثبت شده که بیانگر اهمیت منطقه در مطالعات باستان‌شناسی است.

انتهای پیام/

کد خبر 13990803211858

برچسب‌ها