شماره نخست سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه منتشر شد

شماره نخست «سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، مجموعه مطالعات باستان‌شناسی حفاظت و مرمت، مستندنگاری معرفی و آموزش و گردشگری» توسط مرکز معرفی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به‌‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه (شماره اول سال‌های 1392تا 1397) به‌کوشش عاطفه رشنوئی و مهرنوش زاده‌دباغ در پنج بخش مجزا شامل باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت، پایش و مستندنگاری، معرفی و آموزش و گردشگری در قالب مقالاتی در این حوزه به تشریح موضوع پرداخته است.

نگرشی بر نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی و تاریخ شهر باستانی ایلامی در هفت‌تپه، بررسی وضعیت آسیب‌های مجموعه آرامگاهی در محوطه چغازنبیل ،محاسبه دمای سطح خاک با تصاویر ماهواره‌ای لندست و ارتباط آن با فرسایش خندقی (مطالعه موردی محوطه میراث جهانی معبد چغازنبیل)، نقش محوری آموزش برای کودکان در حفاظت از میراث‌فرهنگی نمونه موردی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، ضرورت حفظ شرایط تاریخی‌طبیعی تاقدیس سردارآباد (چغازنبیل ) در راستای اهداف گردشگری و زیست محیطی و... بخشی از مقالات این کتاب است.

در پیشگفتار اول این کتاب به قلم مهرنوش زاده‌دباغ آمده است: «محوطه عظیم چغازنبیل با وجود پشته مرتفعی که زیگورات آن را در خود جای داده بود تا مدت‌ها از دید مورخان، باستان‌شناسان و جهان‌گردان پنهان مانده بود و یا حداقل به آن بی‌توجه بوده‌اند. زیگورات چغازنبیل به‌عنوان بارزترین شهر در دو مرحله ساخته شده و در خارج از حصار درونی تا حصار میانی چغازنبیل مجموعه‌ای از معابد با معماری متفاوت برای خدایان ایلامی ساخته شده که این محدوده را به واسطه وجود این معابد تمنوس یا محله مقدس می‌دانند.»

در ادامه پیشگفتار این کتاب به قلم مهدی عالی‌پور می‌خوانیم: «از مهمترین محوطه‌هایی که در شناخت فرهنگ دوره ایلام به‌خصوص در محدوده زمانی ایلام میانه نقش بسزایی در ادبیات باستان‌شناسی ایران داشته محوطه هفت‌تپه است. ساختارهای به‌دست آمده از هفت‌تپه به خوبی ثابت می‌کند که تمدن ایلام از نظر معماری بسیار پیشرفته بوده تا جایی که ساخت طاق هلالی را می‌توان از فنون متداول معماری آن دوره به‌شمار آورد. این طاق‌ها حدود دویست سال قبل از طاق‌های چغازنبیل و در حدود هزار و پانصد سال قبل از طاق های هلالی رومی ساخته شده‌اند. در کاوش‌های هفت‌تپه تعداد زیادی مهر، اثر مهر، الواح گلی و سه‌ سنگ‌نوشته به‌دست آمده که نشان می‌دهد این شهر در زمان رونق، دارای جایگاه مهم سیاسی و مذهبی بوده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399080328

برچسب‌ها