دشتستان نگین آثار تاریخی جنوب کشور

شهرستان دشتستان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان بوشهر است که هر سال مسافران زیادی به‌دلیل آثار متعدد تاریخی و گردشگری به این منطقه سفر می‌کنند.

 وجود آثار تاریخی در شهرهای منطقه دشتستان 

یکی از شهرهای استان بوشهر، دشتستان در شرق استان به مرکزیت برازجان است که می‌توان از قدیمی‌‌ترین شهرهای ایران به لحاظ آثار و ابنیه تاریخی دانست. دشتستان دارای 9 شهر است. برازجان، آب‌پخش، سعدآباد، شبانکاره، دالکی تنگه ارم، کلمه، بوشکان، وحدتیه از شهرهای دشتستان است.

آثار زیادی در این شهرستان وجود دارد که می‌توان به کاخ زمستانه کوروش، کاروانسرای مشیر، گور دختر، کوشک اردشیر، کاخ چرخاب، کاخ بردک سیاه، آتشکده تاریخی،  کاخ سنگ سیاه و ... اشاره کرد.

نخلستان‌های دشتستان قطب تولید خرما 
 در این میان نخلستان‌های سرسبز و سر به فلک کشیده شهر آب‌پخش، جذاب‌ترین ورودی در دید هر گردشگر را دارد. نخل‌ها  بیشترین سهم محصولات خرمای کشور را سالانه درحدود 120 هزار تن، به خود اختصاد داده است، که سهم مهمی  در اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی مردم منطقه دارد. 

مهمترین نمونه خرما، خرمای کبکاب، برهی، بریمی، شکر، محبوبی و... است که در نیمه شهریورماه فصل برداشت  و تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد. بازار مصرف آن سایر استان‌های کشور است البته به کشورهای آسیای میانه نیز صادر می‌شود.نخلداران، خرمای خود را برای درآمد سالانه بسته‌بندی  و برای فروش آماده می‌کنند. 

افتتاح جاده گردشگری در میان نخلستان‌ها
جاده گردشگری به‌منظور تفریحات سالم و ورزش‌های اسب‌سواری پیاده‌روی و... در بین نخلستان‌های شهر آب‌پخش احداث شده است. همچنین در مسیر بین نخل‌ها، استراحتگاه‌ها و کلبه‌های سنتی  از برگ درخت خرما ساخته شده که برای گردشگران جاذبه‌ای زیبا به‌شمار می‌رود  بیشتر صنعتگران صنایع‌دستی از درخت نخل حصیر، بادبزن، زنبیل و... تولید می‌کنند.

لزوم تلاش برای توسعه بیشتر

انتظار می‌رود، با توجه به قدمت چندهزار ساله و همچنین نقش مهمی که این منطقه در صنعت گردشگری، صنایع‌دستی و کشاورزی دارد، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399080521943

برچسب‌ها