اتمام فاز یک عملیات مرمت مسجد چهلستون در زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از اتمام فاز یک مرمت مسجد چهلستون خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند روز دوشنبه 5 آبان‌ماه با بیان این مطلب، افزود: «مسجد چهلستون از آثار تاريخی و ارزشمند شهر زنجان به‌شمار می‌رود كه يكی از مهمترين و معروفترين حوزه های علميه ايران در دوره قاجار بوده است. این بنا به دلیل قدمت و اهمیت تاریخی آن طی سال‌های اخیر در برنامه‌های ویژه مرمتی و حفاظتی اداره‌کل استان قرار گرفته است.»

او عنوان کرد: «فاز یک عملیات مرمتی مسجد چهل‌ستون بازار تاریخی زنجان که پس از مطالعات تاریخی و آسیب‌شناسی از خردادماه سال جاری آغاز شده بود، مهرماه به پایان رسید، فاز دوم مرمت همچنان در حال ادامه است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان تأکید کرد: «مرمت ستون‌های ضلع شمالی و جنوبی شبستان مردانه ،مرمت و بازسازی طاق‌­ها، مرمت دیوار ضلع شمالی، عایق‌کاری رطوبتی روی برخی طاق‌­ها، مرمت‌های اضطراری طاق و تويزه‌ها، برچیدن اندود فرسوده و نامتناسب گچی و سیمانی، سبک‌سازی پشت‌بام‌­ها و پوکه‌ریزی، مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ در برخی بخش‌ها و مقاوم‌سازی تویزه‌ها در فاز یک انجام شد.»

مسجد چهلستون در بافت بازار بالای زنجان، در ضلع جنوبِ شرقی مسجد جامع، در راسته معروف به راسته حجت الاسلام قرار دارد. این مسجد یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران، در دوره قاجار بوده و توسط یکی از علمای معروف آن زمان، بنام ملاعلی قارپوز آبادی ساخته شده است. این مسجد دارای صحن و شبستان‌های بزرگی است که طاق و تویزه‌های ضربی آن به‌صورت متقارن بر روی ۳۲ ستون قطور، استوار است. محراب این مسجد، با رسمی‌بندی و کاشی معقلی تزئین شده و ازاره‌های آن نیز مزین به کاشی‌هایی با طرح‌های گل و بوته، متأثر از مکتب کاشی‌کاری دوران قاجار است.

انتهای پیام/

کد خبر 13990805273556

برچسب‌ها