پایداری زیست‌محیطی بافت قدیم شهر بوشهر

مسکن همواره در طول زندگی انسان، از اولین مرحله تاریخی زندگی بشر تا به امروز یکی از نیازهای اساسی انسان بوده است که بنا به محیط های مختلف طبیعی و مصنوعی معانی متفاوتی را در جامعه بشری به خود گرفته و هر جامعه به فراخور نیازها و توانایی های خود، امکانات و محدودیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش در هر دوره زمانی داشته و به آن شکلی خاصی بخشیده است.

در رویکرد زیست‌محیطی، عنوان‌هایی مانند معماری پایدار، معماری سبز که در سطح بین‌المللی مطرح است، در دست یافتن به مسکن پایدار ضروری است. که با این نوع تفکر طراحی می‌توان نیازها را در زمان‌های متفاوت برآورده کرد. چراکه توسعه مسکن بر تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی تأثیرگذار است. ازاین‌رو در زمینه‌های تحقق مسکن پایدار با رویکرد زیست‌محیطی به بررسی شاخص‌های مسکن پایدار و وضعیت مسکن در اقلیم گرم و مرطوب و استان بوشهر پرداخته می‌شود.
بافت قدیم بوشهر که با در نظر گرفتن شیوه‌های ساخت، فرم‌ها و مصالح در معماری بافت قدیم، مصالح بوم آور نمایی از هماهنگی و یکپارچگی را به تصویر کشیده و ساختار کالبدی در پاسخ به فرهنگ زیستی ساکنان و شرایط اقلیمی زیست‌محیطی منطقه گرم و مرطوب شکلی منحصربه‌فرد یافته است. بخصوص باریکی و پیچ‌وخم کوچه برای به وجود آمدن کوران هوای بافت، شکلی منحصربه‌فرد یافته است. پایداری در بافت قدیم بوشهر را می‌توان با ایجاد کوران هوا، مهم‌ترین امکان در تحمل گرما و هوای شرجی طاقت‌فرسای منطقه دانست و کوچه‌های تنگ و بلند و پر سایه با بیشترین بازشو در بدنه دیوار و شناشیرهای موجود در بناها و دیگر المان‌های معماری که می‌شود گفت مختص این اقلیم است به‌عنوان عوامل مؤثر در پایداری است.
 هر یک از عناصر بکار برده در بافت قدیم منحصربه‌فرد بوشهر، اقلیم شهر می‌باشند که هرکدام به‌طور مجزا عملکردی در جهت پایداری زیست‌محیطی و عوامل طبیعی دارد.
منحصربه‌فردترین قسمت بافت قدیم بوشهر (بناها) می‌باشند. که تمامی تزئینات بکار رفته در بناها با کاربرد اقلیمی استفاده شده حتی می‌توان جهت‌گیری، تعداد طبقات و پلان بناها در  بافت قدیم را در این حیطه دید.

انتهای پیام/

کد خبر 13990807149997

برچسب‌ها