اختصاص درصد بالایی از ظرفیت سامانه مزیت‌سنجی شغلی شهرستان‌ها به صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی تاکید کرد: «قطعا درصد بالایی از ظرفیت سامانه مزیت‌سنجی شغلی شهرستان‌های ایران به صنایع‌دستی و هنرهای دستی در روستاها و مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مراسم رونمایی از کتاب و طرح سامانه جامع مزیت‌سنجی شغلی شهرستان‌های ایران، ظهر امروز شنبه دهم آبان‌ماه ۹۹ با حضور محمد امید معاون توسعه مناطق روستایی ریاست‌جمهوری، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس و تعدادی از نمایندگان از مجلس شورای اسلامی در محل کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی به تأکید مقام معظم رهبری در زمینه توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات برای خانواده‌های محروم با حفظ کرامت این خانواده‌ها توسط کمیته امداد اشاره کرد و طرح‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد را مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد که بر اساس سه محور مردمی بودن، دانش‌بنیان بودن و تمرکز بر مزیت‌های بومی انجام شده است.

عبدالملکی در خصوص طراحی سامانه جامع مزیت‌سنجی مشاغل شهرستان‌های ایران توضیح داد: «در ابتدا مزیت‌های شغلی شهرستان‌ها شناسایی و این سامانه مبتنی بر این نیازها ایجاد شد که در اختیار تمام شهروندان کشور و کارآفرینان کشور قرار می‌گیرد.»

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته با اشاره به ۴۲۹ شهرستان در 31 استان کشور افزود: «برای این طرح و با کمک بیش از 2هزار نفر از استان‌های مختلف ۴۰۰ شغلی که اقتصاد کشور با آن‌ها خو گرفته است شناسایی و ۵۰ شغل اول هر استان مشخص شد.»

در ادامه این آیین از کتاب مزیت‌های هر استان و سامانه جامع مزیت‌سنجی شغلی شهرستان‌های ایران رونمایی و از دست‌اندرکاران این طرح در کمیته امداد امام خمینی تقدیر شد.

همکاری گسترده معاونت صنایع‌دستی و کمیته امداد

پویا محمودیان پس از مراسم رونمایی در سخنانی به ظرفیت‌های صنایع‌دستی در حوزه کسب‌وکار پرداخت وبه تأثیرگذاری کمیته امداد امام خمینی در راستای توانمندسازی، توان‌افزایی، محرومیت‌زدایی و ثروت‌آفرینی به‌ویژه در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: «همواره در استان‌ها همکاری خوبی بین ادارات ما با کمیته امداد صورت گرفته و از طریق عقد قراردادها همکاری‌های دوسویه مفیدی انجام شده است. کمیته امداد امام خمینی در طول تمامی این سال‌ها جزو همراهان خوب ما در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بوده است.»

او همکاری در زمینه آموزش، توانمندسازی، توان‌افزایی، ایجاد بازارهای فروش و نمایشگاه‌ها، سامان‌دهی وضعیت شغلی از طریق دادن مجوزهای سه‌گانه صنایع‌دستی را ازجمله اقدامات مشترک معاونت صنایع‌دستی و کمیته امداد امام خمینی عنوان کرد و آن را ارزشمند دانست.

محمودیان سامانه‌ رونمایی شده را سامانه ارزشمندی دانست و افزود: «قطعاً درصد قابل مشخصی از این ظرفیت به صنایع‌دستی و هنرهای دستی در روستاها و مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند. کشور ایران با ثبت ۱۱ شهر و سه روستا رتبه نخست جهانی در ثبت شهرها و روستاها را به خود اختصاص داده است و اولین کشور تولیدکننده ازنظر تعداد تنوع به‌حساب می‌آید.»

معاون صنایع‌دستی  با اشاره به فعالیت 295 رشته در حوزه صنایع‌دستی در ۳۱ استان کشور، ادامه داد: «نکته حائز اهمیت اینکه 75درصد حوزه صنایع‌دستی در اختیار زنان توانمند، هنرمند و قدرتمندی است که در زمینه تولید، آموزش، ترویج و فروش صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.»

او صنایع‌دستی را کاری با اشتغال پایدار، سرمایه اندک و بدون نیاز به ابزارهای پیچیده دانست و به سخنان مقام معظم رهبری در جدی گرفتن صنایع‌دستی و سرمایه‌گذاری جدی روی این مقوله اشاره کرد و افزود: «صنایع‌دستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی و عینی‌ترین حوزه تولید در  فرهنگ در کشور است. نمایشگاه‌های صنایع درستی در دوره تحریم باعث شگفتی تمامی کسانی که به هنرهای ایرانی‌اسلامی علاقه‌مند شد.»

محمودیان گفت: «ما در معاونت صنایع‌دستی ایده "خانه ایرانی" را مطرح کردیم، خانه‌ای که صفر تا صد اسباب آن می‌تواند با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مزین شود. همچنین در سال جهش تولید در چیدمان سخنرانی‌های مقام معظم رهبری چیزی جز صنایع‌دستی دیده نمی‌شود. در این ترکیب‌بندی زیلوی میبد که جهانی شده، منبت آباده، کتیبه‌نویسی و ساعت چرمی اصفهان و ترمه یزد استفاده شده است.»

معاون صنایع‌دستی در ادامه از رونمایی این سامانه ابراز خرسندی کرد و افزود: «به‌شخصه بسیار خوشحال هستم که بخش مهمی از آن را صنایع‌دستی به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم به خودشان اختصاص می‌دهند. روستاهایی که رونق صنایع‌دستی موجب ایجاد کار، مهاجرت معکوس و هویت در روستاهای جهانی شد.» 

او ادامه داد: «در روزهای آینده اسامی شهرهای جدید ملی اعلام خواهد شد که مطالبه‌گری آن از طریق مردمی است که در روستاها معیشتشان تنها از طریق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تأمین می‌شود.»

محمودیان در پایان به نمایندگی از خانواده بیش از 2میلیون نفری صنایع‌دستی از رئیس کمیته امداد و همراهان او در ایجاد این سامانه همچنین همکاری‌های صورت گرفته طی سالیان گذشته تشکر کرد.

کاهش نرخ بیکاری در روستاها

در ادامه مراسم معاون توسعه مناطق روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری شناسایی مزیت‌های شغلی در شهرستان‌ها را از دغدغه‌های مهم در کشور عنوان کرد و ایجاد این سامانه را کار ارزشمندی دانست و افزود: «در بخش تسهیلات روستایی ۲۲ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار گرفت که ۱۴ هزار میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است. این کار موجب کاهش نرخ بیکاری روستاها از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد و رسیدن به نقطه صفر مهاجرت روستاها به شهرها شده است.»

او همچنین گفت: «درصورتی‌که منابع اشتغال روستایی را به‌صورت تثبیت‌شده در سال ۹۹ داشته باشیم فرصت‌های جدید و تحول خوبی در روستاها انجام خواهد شد.»

امید در خصوص کارهای صورت گرفته در حوزه صنایع‌دستی بیان کرد: «در روز روستا که در مهرماه برگزار شد در بخش صنایع‌دستی به‌ویژه برای قالیبافان اقدام مهمی انجام شد. ۶۰۰ هزار قالیبافی که تا پیش از این بیمه نبودند با کمک دولت بیمه شدند.»

معاون توسعه مناطق روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری متذکر شد بخشی از منابع باقی‌مانده در حوزه صنایع‌دستی و فرش هزینه خواهد شد.»

 

قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ایجاد این سامانه را کار پایه‌ای عنوان کرد و در ادامه هدایت بهینه و کارآمد منابع مالی و تسهیلات، پشتیبانی مهارتی از این مشاغل و بروزرسانی اطلاعات سامانه را از نکات مهمی دانست که باید مورد توجه قرار بگیرد. 

رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز به‌عنوان آخرین سخنران مراسم به وظیفه‌ای که مقام معظم رهبری برای توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات در مناطق محروم بر دوش این نهاد گذاشته است اشاره کرد و به ارائه توضیحات و آمارهایی درباره فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی در زمینه ایجاد اشتغال و فقرزدایی در کشور پرداخت.

بر اساس آنچه بختیاری گفت در سال 1400 زمینه اشتغال برای 300 هزار نفر توسط کمیته امداد امام خمینی در کشور ایجاد خواهد شد. افزایش سقف تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان به 100 میلیون تومان و ایجاد تنفس برای دریافت‌کنندگان تسهیلات از دیگر نکاتی بود که توسط بختیاری مطرح و درخواست شد.

او همچنین در صورت پرداخت تسهیلات در زمینه اشتغال روستایی اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399081058

برچسب‌ها