بررسی نهایی ثبت ملی دو شهر صنایع‌دستی از استان اردبیل انجام شد

در ادامه برگزاری جلسات مرتبط با چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که هر هفته دوشنبه در محل عمارت تاریخی کوشک در تهران برگزار می‌شود، جلسه دیگری از سلسله جلسات این شورا امروز دوشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۹ برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این نشست پرونده شهر عنبران به‌عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به‌عنوان شهر ملی گلیم ورنی دشت مغان از استان اردبیل با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور، مدیران کل این معاونت و مسئولان استانی بررسی شد.

در ابتدای این نشست پرونده ثبت شهر عنبران به‌عنوان شهر ملی گلیم مورد بررسی قرار گرفت که نادر فلاحی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل در این نشست گفت: «در حوزه صنایع‌دستی کارهای خوبی در استان اردبیل انجام شده که ایجاد مجموعه نگارخانه صنایع‌دستی در پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین، برگزاری دو نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی دائمی در نمین و عنبران و ... از مهمترین اقدامات ما است.»

او در ادامه گفت: «از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر موضوع بیمه هنرمندان را پیگیری می‌کنیم و تاکنون بیشتر فعالان صنایع‌دستی را در استان معرفی کردیم که از این صندوق استفاده می‌کنند.»

تامین معیشت مردم عنبران از طریق صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل اضافه کرد: «در عنبران معیشت مردم با صنایع‌دستی گره خورده است که در حوزه تولید گلیم کار می‌کنند. در آنجا ما بازارچه دائمی صنایع‌دستی داریم. 15 کارگاه بزرگ صنایع‌دستی در عنبران فعال است. ۱۲۰۰ خانوار به صورت کارگاه کوچک فعال هستند و ۴۰ هنرمند پیشکسوت دارای شناسنامه در حوزه گلیم بافی فعالیت می‌کنند.»

در ادامه این نشست پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به ظرفیت‌های استان اردبیل و شهر عنبران گفت: «استان اردبیل باید در حوزه صنایع‌دستی نمود بیشتری داشته باشد. با توجه به اینکه هر کدام از استان‌های ما ابتکار عملی داشته‌اند استان اردبیل نیز با تمام ظرفیت‌های خوبی که دارد باید در حوزه صنایع‌دستی بیش از پیش شناخته شود.»

او اضافه کرد: «اقدامات خوبی در عنبران در حوزه صنایع‌دستی انجام شده است. از ظرفیت صدا و سیما در حوزه  تبلیغ و ترویج صنایع‌دستی استفاده شود. صدا و سیما روی ظرفیت‌های اشتغال و توان اشتغال صنایع‌دستی، معرفی رشته‌های صنایع‌دستی، جاذبه‌های صنایع‌دستی بیش از پیش کار کند.»

او اضافه کرد: «اگر عنبران بعد از ثبت ملی، جهانی نیز شود از منظر گردشگر‌پذیری، توجه تجار و بازرگانان می‌تواند خیلی تاثیر‌گذار باشد.»

محمودیان ادامه داد: «المان صنایع‌دستی در ورودی شهر حتما وجود داشته باشد. بروشور و کاتالوگ دو زبانه تهیه شود. ضمن این که هر آنچه که بتوانید از منابع استانداری کمک بگیرید و بحث بازارچه‌ها، کیوسک‌ها و...را با جدیت دنبال کنید.»

ایجاد مرکز آموزش صنایع‌دستی در اصلاندوز

در ادامه این جلسه پرونده شهر اصلاندوز به‌عنوان شهر ملی گلیم ورنی دشت مغان مورد بررسی قرار گرفت که نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تشریح ظرفیت‌های این منطقه در تولید گلیم ورنی اشاره کرد و گفت: «در اصلاندوز ست تپه تاریخی نادر قرار دارد که این تپه تاریخی گردشگر و بازدیدکننده زیادی دارد. با هدف رونق صنایع‌دستی در این منطقه ۳۰۰ مترمربع را به مرکز آموزش صنایع‌دستی اختصاص داده‌ایم.»

اوگفت:«بیش از۱۲۰۰ صنعت‌گر فعال در حوزه مناطق روستایی و قشلاق‌های اصلاندوز داریم. ۴کارگاه بزرگ ورنی،۸۰۰ کارگاه خانگی،۲۰ بافنده پیشکسوت و یک بازارچه موقت و دائمی صنایع‌دستی نیز در این شهر وجود دارد.»

فلاحی ادامه داد: «بهترین موضوعی که می‌تواند در کنار دامپروری و کشاورزی تقویت شود بحث ورنی‌بافی است توسعه ورنی و ایجاد فضای کسب و کار قطعا می‌تواند ظرفیت‌های خوبی برای این شهر باشد.»

در ادامه این نشست پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه شود. ایجاد خانه ایرانی در اردبیل است. یعنی خانه‌ای از صفر تا صد آن از صنایع‌دستی باشد.»

او افزود: «همچنین از خانه‌های تاریخی که در آنجا وجود دارد برای ایجاد خانه خلاق استفاده شود. خانه خلاق محل استقرار استارت‌آپ‌ها و جوانان خوش‌فکر و خوش‌ایده است.»

محمودیان گفت:«خانه خلاق و خانه ایرانی فاخر در دو خانه تاریخی در استان اردبیل ایجاد شود و در رسانه‌ها و فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای انجام شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399081973

برچسب‌ها