رونمایی از لوح ثبت ملی شهر دزفول / میدان کپو کلنگ‌زنی شد

در مراسمی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی از لوح ثبت ملی دزفول به عنوان شهر کپوبافی رونمایی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، این مراسم بعدازظهر دیروز چهارشنبه 21 آبان‌ماه 99 با حضور علی فرهمند سرپرست فرمانداری ویژه دزفول، سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدعلی دوائی‌فر شهردار دزفول، سیدمصطفی عظیمی‌فر رئیس شورای شهر دزفول، مسعود شامدیل مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول، شکراله قاسمی معاون صنایع‌دستی خوزستان و مهدی چناری رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی دزفول در محل فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم، لوح ثبت ملی دزفول به عنوان شهر کپوبافی توسط مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و سرپرست فرمانداری دزفول رونمایی شد.

در ادامه، این لوح که به امضای دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسیده است، طی آیینی توسط سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل استان به محمدعلی دوائی‌فر شهردار دزفول اعطا شد.

با اهدای این لوح به شهردار دزفول، این شهرداری به عنوان دبیرخانه شهرملی صنایع‌دستی فعالیت و در کنار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تلاش خواهد داشت تا روند جهانی شدن این شهر در حوزه کپوبافی را دنبال کند.

پس از این مراسم، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به همراه مسئولان شهرستان دزفول، در آیینی کلنگ احداث میدان کپو در حد فاصل تالار جام جم و اردوگاه شهیدرجایی در مسیر شهیون را به زمین زدند.

قرار است این میدان به صورت المانی از کپو طراحی شود و به عنوان نماد شهرملی کپو در معرض دید مردم و گردشگران قرار گیرد.

درخور ذکر است، در 31 تیرماه 1398، با رأی سومین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستاهای ملی که در تهران برگزار شد، شهر دزفول از استان خوزستان به عنوان شهر ملی کپوبافی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام شد.

کپو در لغت دزفولی به سر یا کله و اصطلاحاً به هر شیء کروی، گرد یا چمباتمه‌زده گفته می‌شود و در تعریف، به مصنوعات حصیری که از برگ خرما یا کرتک به شکل ظروف دردار کروی بافته، اطلاق می‌شود.

بیش از 1500 صنعتگر صنایع‌دستی در رشته کپوبافی در دزفول فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399082243

برچسب‌ها