صنایع‌دستی، راهی برای رهایی از روزهای کرونایی

صنایع‌دستی قديمی‌ترين و باستانی‌ترين هنر در تاريخ فعاليت‌های بشری است، در دوره‌های مختلف تاريخ، بشر با قدرت ذهن و نیازمندی‌های خود اقدام به ساخت محصولاتی کرده است كه در ادوار آتی به عنوان هنر و صنایع‌دستی آن دوره تاریخی نام برده شده است.

به‌عنوان نمونه پیشینه ساخت و استفاده از ظروف سفالی و سنگی به دوران پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این نشان از تفكر هنری و ابداع صنایع‌دستی به دست بشر اولیه است.

در دوره‌های بعدی تاریخ بشریت تولید صنایع‌دستی در اشكال، ابعاد و با مواد اولیه متفاوت با اقتصاد، امرار معاش روزانه و تأمین نیازهای جوامع گره خورد و همواره تلاش بشر این بود تا با تولید محصولات متنوع‌تر و كاربردی‌تر ضمن تأمین نیازهای خود به پیشرفت این تولیدات نیز كمك کند.

متأسفانه در دوره‌های مختلف به دلیل روند سریع صنعتی و الكترونیكی شدن در اكثر اوقات این هنرصنعت دچار سكون شد كه به پیشرفت و معرفی آن به نسل‌های بعد برای پایداری و ماندگاری صدمه زد. اما در  سال‌های بعد با توجه به این‌که این صنعت سبز می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد و کشور را در تنگناهای اقتصادی به مانند صنعت گردشگری یاری دهد بیشتر مورد توجه و حمایت فعالان قرار گرفت و حتی هنرمندان این حوزه را نیز بر اهمیت هنرشان حساس‌تر کرد که خود پیشرفتی وصف‌ناپذیر بود.

صنایع‌دستی با وجود كاربردهای فراوان و بی‌مثالی كه در زندگی روزمره و خاطرات ما دارد می‌تواند بسیار موثر‌تر و عملیاتی‌تر مورد توجه و حمایت قرار گیرد آن‌چنان كه هنرمندان این حوزه در بسیاری از موارد دچار مشكل تأمین مواد اولیه و حتی عرضه و فروش محصولات خود نباشند. این مهم راهکارهای بسیاری دارد که با اجرای هریک گرهی از مشکلات این هنرصنعت دیرینه گشوده می‌شود و صنایع‌دستی به جایگاه واقعی خود می‌رسد.

 نكته قابل تأمل در این راستا توجه به حمایت از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌عنوان موتور محرك چرخه اقتصادی كشور و بنیه تولیدی و سازندگی است كه می‌تواند اقتصاد وابسته كشور به درآمدهای نفتی را از ضرر و زیان‌ها به ویژه تحریم‌های گاه و بیگاه در امان نگه دارد و بتواند به زندگی و معاش خود ادامه دهد.

صنایع‌دستی به دلیل اینكه مواد اولیه تولیدش كاملا از مواد طبیعی و داخلی تأمین می‌شود و به این دلیل كه صنعت دوست‌دار محیط زیست است می‌تواند به حفظ سلامت و بهداشت محیط زیست نیز كمك كند و محیط پیرامون ما را از گزند مصنوعات زیان‌آور در امان نگه داشته و به نوعی محافظت کند.

خوشبختانه هنرمندان کشور ما این روزها بسیار آگاهانه و با رویکردی علمی و تخصصی به هنر و تولیدات خود می‌نگرند و همواره به دنبال به روز‌رسانی و بهره‌گیری از تکنیک‌ها و امکانات روز دنیا برای تولید و عرضه محصولاتشان هستند که خود در افزایش قدرت عرضه و فروش صنایع‌دستی اصیل ایرانی بسیار کمک می‌کند.

اما این روزها که همه ما لحظه به لحظه با بیماری کرونا و عوارض گاه غیرقابل جبرانش دست به گریبان هستیم، در کنار تمام تلاش‌هایی که برای رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌شود. صنایع‌دستی این ساخته‌های بی‌نظیر دست‌ بشر می‌توانند علاوه بر ارزآوری برای کشور، تأمین زندگی هنرمندان و صنعتگران این حوزه به حفظ روحیه و رهایی از عوارض روحی و روانی  در افراد مؤثر باشند، اینکه با یادگیری رشته‌های متنوع صنایع‌دستی به صورت آنلاین می‌توان در این برهه که فروش مستقیم و برگزاری انواع نمایشگاه‌ها برای عرضه تولیدات هنرمندان کشورمان به راحتی میسر نیست، کمک کننده و راهگشا باشد.

شاید این روزهای تنگ کرونایی مجالی باشد برای آغازی جدید در راه توسعه صنایع‌دستی و آموزش آن به شیوه‌ای نوین و همه‌گیرتر  تا اینکه هنرمندان عزیز کشورمان در هرکجای این خاک زرخیز که هستند بتوانند بدون محدودیت‌های زمان و مکان هنر بی‌بدیل خود را به اقصی نقاط این خاک گهربار عرضه کنند و ما نیز با یادگیری صنایع‌دستی با روحیه‌ای بالاتر به مقابله با این بحران عالم گیر برویم.  

انتهای پیام/

کد خبر 1399082656

برچسب‌ها