سلیم مؤذن‌زاده و غنای شیوه نوحه‌خوانی

جایگاه استاد «سلیم مؤذن‌زاده» در پیش صاحب‌دلان چیز دیگری‌ است و ارزش و جایگاه آن در حدی است که شیوه مداحی، نوحه‌خوانی و مناجات‌خوانی این مداح بزرگ اهل بیت(ع) به ثبت ملی رسیده است.

15 مهرماه 1315 شمسی بود که استاد سلیم در خانواده‌ای کاملا دینی و مذهبی در شهر اردبیل به دنیا آمد. در طول حیات خود عاشقانه‌ترین نواها را به شکلی استادانه برای معشوق سرود و نهایتا دوم آذرماه 95 دعوت حق را لبیک گفت و ابدی شد.

این روز شاید بهانه خوبی باشد تا به سراغ مردی برویم که بیش از 6 دهه از زندگی 80 ساله خود را عاشقانه و با اصالت وقف راه و منش ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) کرد، تا بعد از رحلتش هم این چنین نامش بر سر زبان‌ها بماند.

بعد از دهه‌های 30 و 40 تا به الان کمتر کسی را می‌توان یافت که در قید حیات بوده و برای یک بار هم نوحه‌های حزین و دلنشین استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی را نشنیده باشد. شخصیتی که تمام طول عمر خود را عاشقانه زیست و در نهایت عاشقانه و عارفانه رهسپار دیار ابدی گشت.

این مداح گرچه اکنون در بین ما نیست، اما به بهای تمام سال‌های عاشقانه عمرش، اکنون آوازه‌ای جهانی دارد و نام بردن از این شخصیت در جهان اسلام و در هر محفل و اجتماعی بی‌شک سبب فخر و مباهات مردم غیور و حسینی اردبیل می‌شود.

حنجره‌ای که هرگز خسته نشد

به گفته مردم استان اردبیل در دهه 60 سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی اوج توانایی خود را در مجالس و تعزیه‌خوانی‌ها به نمایش می‌گذاشت به طوری که بیش از پنج ساعت در اوج می‌خوانده و بیش از 15 ساعت پی در پی مداحی می‌کرده که این نوع فعالیت در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

به گفته اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل، سلیم مؤذن‌زاده یکی از شخصیت‌های برتر چند دهه قبل استان اردبیل است که نواهای سوزناک این مداح اهل بیت قابلیت جهانی شدن و ثبت ملی دارد.

بهنام‌جو با اشاره به غوغای نوای "زینب زینب" استاد مؤذن‌زاده گفت: «یکی از نوحه‌های به یاد ماندنی این شخصیت همین نوا بوده که در سوگ بی بی دو عالم حضرت زینب کبری(س) به شکل سوزناکی سروده شده و ما مفتخریم به اینکه شهر اردبیل زادگاه عاشق اهل بیتی بوده که هرگز در طول عمرش از سرودن برای سرور و سالار شهیدان خسته نشد.»

آثار سلیم قابلیت ثبت جهانی دارند

به گفته کارشناسان آثاری از کارهای مرحوم سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی قابلیت پرداخت و تکثیر در عرصه جهانی را دارد که به عقیده بسیاری از آنان تکرار چنین صدایی به احتمال کم هر صد سال یک بار رخ می‌دهد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز با اشاره به محبوبیت مداح اهل بیت سلیم مؤذن‌زاده در این باره گفت: «مرحوم سلیم در طول حیات جاودانه خود آثار زیادی داشت که نه تنها مردم استان اردبیل بلکه مردم سایر شهرها و کشورها نیز با این صدای دلنشین و حزین عجین شده بودند.»

او از ثبت ملی شیوه مداحی و نوحه‌خوانی سلطان‌الذاکرین خبر داد و اضافه کرد: «تلاش‌های خوبی در این راستا انجام شده که ثبت ملی شیوه مداحی و نوحه‌خوانی این ذاکر به نام اهل بیت سبب ماندگاری هرچه بیشتر و بهتر نام این شخصیت در صفحه تاریخ تعزیه‌خوانی خواهد بود.»

به عقیده او مداحان و ذاکران جامعه امروز استان نیز قابلیت رشد زیادی دارند که باید با الگو قرار دادن مداحان و شعرای موفقی همچون مرحومان سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی، بیضای اردبیلی، یحیوی تاج‌الشعرا و باقی بزرگان تعزیه‌خوانی اردبیل در این مسیر گام بردارند.

ماندگاری و درک بهتر شخصیت سلیم مؤذن‌زاده بیشتر از هرچیزی مشروط به آشناسازی نسل جدید و آیندگان با این شخصیت ملی و جهانی است که ثبت ملی شیوه مداحی استاد سلیم گامی موثر در این حوزه بود.

شاید دنیا بعد از این عاشقانی این چنین کمتر به خود ببیند اما در این مسئله هیچ شکی نیست که جایگاه پیرغلام مکتب حسینی و استاد مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی استان اردبیل، استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی همواره در قلب این مردم جاودان و ابدی‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399090355

برچسب‌ها