گردشگری به آمار سال 1990 بازمی‌گردد

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) پیش‌بینی می‌کند که محدودیت‌های کرونایی باعث خواهد شد میزان گردشگران ورودی کشورها در انتهای سال 2020 بین 70 تا 75 درصد سقوط را تجربه کرده و امسال رکورد بدترین سال گردشگری تاریخ را به ثبت برساند.

براساس پیش‌­بینی­‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری جهان به حد و اندازه­‌های 30 سال قبل باز خواهد گشت. این سازمان عنوان کرده است یک‌ میلیارد سفر از مجموع سفرهای جهان نسبت به سال گذشته کاسته خواهد شد و صنعت گردشگری دنیا 1.1 تریلیون دلار ضرر خواهد کرد. البته سازمان جهانی گردشگری انتظار دارد آمار در سال 2021 روند صعودی داشته باشد، اما رسیدن به سطح سال 2019 بین دو‌ و ‌نیم تا چهار سال زمان نیاز خواهد داشت.

سفرهای بین­‌المللی در 10 ماه اول سال 2020، 72 درصد کاهش داشته­‌اند که علت آن را می‌­توان در محدودیت‌­های سفر، کاهش اعتماد مشتری­‌ها و تلاش جهانی برای از بین بردن ویروس کرونا جستجو کرد. این کاهش شدید در گردشگری می‌­تواند به ضرر اقتصادی دو تریلیون دلاری در نرخ تولید ناخالص داخلی جهان منتهی شود.

\"\"

بر اساس یافته­‌های اخیر، بین ماه‌­های ژانویه تا اکتبر، مقاصد گردشگری جهانی 900 میلیون گردشگر بین‌­المللی کمتری را نسبت به دوره مشابه در سال گذشته میزبانی کرده‌­اند و این به‌معنای یک ضرر 935 میلیارد دلاری در عواید  حاصل از گردشگری بین‌­المللی است، ضرری 10 برابر بیشتر از تأثیر بحران اقتصادی جهانی در سال 2009.

 زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل UNWO عنوان کرد: «با این‌ که خبر تولید واکسن توانسته است اعتماد مسافران را تقویت کند، صنعت گردشگری هنوز راه زیادی در پیش دارد. بنابراین ما باید تلاش‌­هایمان را بیشتر کنیم تا بتوانیم مرزها را به شکلی ایمن باز کرده و از مشاغل و کسب‌و‌کارهای مربوط به گردشگری حمایت کنیم. برای همه روشن است که گردشگری نسبت به سایر صنایع، بیشترین تأثیر را از این بحران بی­‌سابقه پذیرفته است.»

بر اساس این گزارش، منطقه آسیا‌ـ‌اقیانوسیه اولین جایی بود که تحت تأثیر پاندمی قرار گرفت و یک کاهش 82 درصدی را در تعداد مسافران ورودی در 10 ماه اول سال 2020 تجربه کرد. خاورمیانه با کاهش 73 درصدی در رتبه بعدی قرار داشت و بعد از آن آفریقا با 69 درصد و اروپا و امریکا با 68 درصد کاهش، بیشترین تأثیر را از شیوع کرونا تجربه کردند.

در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، درست بعد از ماه‌های جولای و آگوست که اوج سفرهای تابستانی اروپا به‌شمار می‌­رود، این منطقه در مقایسه با سایر نقاط دنیا کاهش کمتری را در میزان سفرها گزارش داده است (72 و 76 درصد).

براساس گزارش UNWTO 91 درصد از مقاصد گردشگری اروپا محدودیت‌های سفر را در مقایسه با سایر نقاط دنیا کاهش داده‌­اند.

\"\"

 پولیلیکاشویلی همچنین اضافه کرد: «یک رویکرد هماهنگ و یکنواخت برای کاهش یا حذف محدودیت‌های سفر، البته با ملاحظه تمام موارد ایمنی، برای احیای گردشگری ضروری است. این صرفا شامل باز کردن درهای گردشگری به روی مسافران نمی‌­شود، بلکه نیازمند تدوین قواعد مشخص و منسجم بین کشورهای مختلف است تا بتوان اعتماد به سفرهای بین‌­المللی را بازیابی و اعتماد مشتریان را تقویت کرد.»

سازمان جهانی گردشگری انتظار دارد اعلام تأیید واکسن­‌های کرونا و شروع واکسیناسیون در کنار کاهش محدودیت‌های سفر در مقاصد مختلف بتواند اعتماد مسافران را به ­تدریج بازگرداند. بر طبق جدیدترین داده‌­های این سازمان، نسبت مقاصد گردشگری تعطیل ­شده، از 82 درصد در آپریل سال 2020 به 18 درصد در اوایل ماه نوامبر کاهش داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399092923

برچسب‌ها